Globalt sett er det kinesiske markedet ett av de mest dynamiske og spennende markedene for norsk sjømat. Norges sjømatråd har et kontor sammen med konsulatet i Shanghai. Vår sjømatutsending i Kina er Sigmund Bjørgo. Lokalt jobber han sammen med markedsrådgiverne Savindar Xie og Vicky Chen.
Det kinesiske markedet har betydning for norske sjømateksportører på tvers av ulike sektorer som laks, makrell og torskeprodukter. Med et imponerende sjømatkonsum på 58,8 millioner tonn i 2020 og et jevnt økende konsum per innbygger på 40 kg de siste tre årene, står Kina som det største sjømatmarkedet globalt sett. I laksesektoren utgjør Norges eksport 4% av markedets totale verdi. Til tross for bilaterale protokoller og emballasje-krav i handelen mellom Norge og Kina, har norsk laks opprettholdt en betydelig tilstedeværelse og bidro med nesten halvparten av tilførselen av fersk laks i 2022. I 2023 nådde lakseeksporten nye høyder og endte på mer enn 40 tusen tonn.
Detaljhandelen har opplevd vekst, spesielt i netthandel, som understreker endrede forbrukervaner. Å imøtekomme kravene til markedsadgang og fokusere på bærekraft og opprinnelsesmerking er avgjørende for Norges fortsatte suksess på det kinesiske sjømatmarkedet.
I tillegg har norske pelagiske arter, spesielt makrell, funnet normalisert tilgang til det dynamiske kinesiske sjømatmarkedet. Som en betydelig del av makrellforsyningen har norsk makrell beveget seg utenfor tradisjonell restaurantbruk og ekspanderer inn i detaljhandelen. Den økende helsebevisste forbrukergruppen, som søker produkter rike på Omega-3, har styrket appellfaktoren til norsk makrell. Likevel utgjør å øke forbrukernes bevissthet og å skille norsk makrell fra lokale varianter utfordringer som må løses. Å utforske muligheter innenfor forretnings-til-forretning (B2B) og forretnings-til-forbruker (B2C)-sektorer forblir avgjørende for Norges fortsatte suksess på det kinesiske makrellmarkedet.
Videre representerer det kinesiske markedet en avgjørende arena for norske torskeprodukter, der 6,1% av landets totale importerte sjømat tilskrives Norge. Norge har sett en økning i forsyning av atlantisk torsk til Kina, med en mengde på 23 500 tonn, og ifølge våre analyser har norsk torsk økt med i gjennomsnitt 15% årlig de siste tre årene. Som den dominerende leverandøren av atlantisk torsk, penetrerer norske torskeprodukter hovedsakelig store detaljhandelskjeder og vinner anerkjennelse for oppfattet høy kvalitet og god valuta for pengene. Likevel vedvarer utfordringer knyttet til forbrukernes kjennskap til den arktiske torskens unike egenskaper og tilberedningsmetoder, som krever effektiv forbrukeropplæring for å tette gapet i det kinesiske markedets stadig skiftende landskap.