Nyheter

RSS

Presserom

Kategorier

Legg til kategori

Publiseringsdato

Fra
Til

mai, 2019

Barn i sør best i klassen på fiskekonsum

70 prosent av barn og unge tror de spiser nok fisk. Sannheten er at bare 18 prosent av de mellom åtte og nitten år spiser fisk minst tre ganger i uken. Nesten like mange spiser godteri like ofte som fisk, viser en ny undesøkelse som er utført for Norges sjømatråd. 

Ekstrafokus på Norges viktigste makrellmarkeder

Rundt 160 makrellaktører i Japan og Sør-Korea er klare for å møte norske samarbeidspartnere. Det skjer når Norges sjømatråd arrangerer makrellseminarer i Seoul og Tokyo i begynnelsen av juni.
Japan, Kina, Sør-Korea, Makrell

Ny pelagisk markedsgruppe

Sjømatrådets styre har oppnevnt ny markedsgruppe for pelagisk sektor. 
Pelagisk

Laksewrap ble Norges beste digitale skolelunsj

Med slagordet «gå for wrap, ikke crap» og en sunn og god lakselunsj, har niende klasse ved Kjenn skole i Lørenskogstukket av med seieren i digital skolelunsjkonkurranse.
Laks

Muligheter og utfordringer i skalldyrbransjen

Norske skalldyr er i vinden som aldri før. For produsenter, eksportører og innkjøpere kan skalldyrdrømmen by på store muligheter, men også utfordringer og skjær i sjøen. Sjømatrådet inviterer derfor til skalldyrkonferanse der både veletablerte og nyetablerte skalldyraktører får inspirasjon, tips og gode råd på menyen.
Reker, Andre skalldyr

Strandryddedag for miljøet

Hele sjømatnæringen gikk i år sammen med «Plastfritt Hav» om å arrangere strandryddefestival på Godøya på Sunnmøre. Det ga imponerende resultater. I løpet av få dager hadde ivrige strandryddere samlet inn fem tonn marint avfall.

Kjempemåned for norsk sjømateksport

Norge eksporterte sjømat for 8,8 milliarder kroner i april. Det er en økning 892 millioner kroner eller 11 prosent sammenlignet med april i fjor. Hittil i år er det eksportert sjømat til en verdi av 34,5 milliarder kroner. Det er en økning på 2,8 milliarder eller 9 prosent mot samme periode i fjor.
Eksport, Laks, Ørret, Klippfisk, Tørrfisk, Skrei, Sild, Makrell

Oppskriftskonkurransen Kokkesprell: Vinneren for mellomtrinnet er kåret

Kokkesprell er en leken oppskriftskonkurranse i regi av Fiskesprell for alle elever i barne- og ungdomsskolen med sjømat i hovedrollen. I år har Kokkesprell mottatt over 350 oppskrifter fra engasjerte skolebarn- dette er ny rekord. 

april, 2019

Tom-Jørgen Gangsø er Sjømatrådets nye direktør for markedsinnsikt og markedsadgang

Sjømatrådet har ansatt Tom-Jørgen Gangsø som ny direktør for markedsinnsikt og markedsadgang. Tom-Jørgen (29) kommer fra stillingen som Strategy Manager i Sjømatrådet. Han vil inngå i Sjømatrådets ledergruppe og starter i stillingen 1 mai.

Avtale på plass mellom Storbritannia, Island og Norge ved hard brexit

​Storbritannia er Norges fjerde største markedet for norsk sjømateksport, og det har lenge vært spenning rundt hvordan brexit-prosessen ender. Onsdag holdes det avgjørende EU-krisemøtet hvor alle EU-land skal stemme over om hvorvidt Storbritannia får nok en brexit-utsettelse frem til 30. juni for å få på plass en avtale før de forlater EU.
Laks

Optimisme for norsk klippfisk i Brasil

Etter flere år med utfordrende markedsadgang og tap av markedsandeler til hovedsakelig Kina, har norsk klippfisk fått en sterk start på 2019. Målet med besøket til fiskeriminister Harald T. Nesvik i Brasil er å ytterligere forbedre markedsadgangen for norsk sjømat, slik at sjømatnæringen i større grad kan utnytte mulighetene i det brasilianske markedet.
Eksport, Klippfisk

Seks sjømatkampanjer i seks land

Det er stor kampanjeaktivitet i utemarkedene denne våren. Blant sjømaten som blir løftet frem i tre forskjellige verdensdeler er den norske laksen, makrellen, skreien og klippfisken.

BESTE FØRSTE KVARTAL FOR NORSK SJØMATEKSPORT NOENSINNE

Norge eksporterte 640 000 tonn sjømat til en verdi av 25,6 milliarder kroner i første kvartal. Det er en volumnedgang på 18 prosent og en verdivekst på 7 prosent eller 1,8 milliarder kroner målt mot første kvartal i fjor. Volumnedgangen utenom pelagisk sektor er på 2 %.
Eksport, Laks, Ørret, Klippfisk, Tørrfisk, Skrei, Makrell

mars, 2019

Utlisensiering av varemerket Seafood from Norway på hvitfisk

Sjømatrådets styre vedtok i møte 19. februar, basert på råd fra markedsgruppen hvitfisk, å tillate utlisensiering av varemerkene «Seafood from Norway» på hvitfisk og «Skrei».

Kåringen «The World’s 50 Best Restaurants»

Når verdens gastronomiske elite samles i Singapore for å kåre verdens 50 beste restauranter, får de servert og presentert norske skalldyr i toppklasse. Som offisiell sjømatpartner for det prestisjetunge arrangementet skal Seafood from Norway og Sjømatrådet løfte flere norske sjømatprodukter inn på verdens stjernerestauranter.

Japanske sushimestere digger norsk laks

Norsk laks har blitt favoritt-toppingen for mange japanske sushi- toppkokker. Mye takket være mesterkokken Masayoshi Kazato som har brukt norsk laks i sushi i over 20 år.
Laks, Japan

På lag med japanske sjømataktører for å sikre norsk sjømat

Japanere digger sjømat. De spiser fisk til frokost, lunsj og middag, og det må gjerne være norsk laks eller makrell. Men høye tollsatser gjør konkurransen stadig tøffere. Chile og EU kan seile forbi Norge med en frihandelsavtale som sparer dem for hundrevis av millioner i året.
Eksport, Laks, Japan, Makrell

Jenter strømmer til «blå» utdanning

Celina og Andrea stortrives med studievalget sitt, og nå får de selskap av flere jenter. Ferske søkertall fra Utdanningsdirektoratet viser at sjømatnæringen har gjort en god rekrutteringsjobb.

Ønsker seg enda flere kvinnelige kokker

Heidi Bjerkan, Dominique Crenn og Kyle Kwong er toppkokker i verdensklasse. Her forteller de om sine erfaringer i et mannsdominert miljø og hvorfor de ønsker seg enda flere kvinner inn i yrket.

Digitalisering av bedriftsinitiativ

Sjømatrådet har nylig gjennomført en omlegging til digitale søknad- og rapporteringsskjema for Bedriftsinitiativ. Programmet har også blitt omdøpt på engelsk, og heter nå NSC’s Joint Marketing Program.
1 av 22 sider
Neste side →

Kontakt meg eller få en oversikt over mine kollegaer i Sjømatrådet

Anette Grøttland Zimowski

Kommunikasjonsrådgiver