Nyheter

RSS

Presserom

Kategorier

Legg til kategori

Publiseringsdato

Navigate forward to interact with the calendar and select a date. Press the question mark key to get the keyboard shortcuts for changing dates.

Navigate backward to interact with the calendar and select a date. Press the question mark key to get the keyboard shortcuts for changing dates.

juni, 2020

mai, 2020

​Koronavirusets konsekvenser for norsk sjømateksport

Korona-pandemien fører til økt usikkerhet i verdenshandelen og vi ser endringer i forbrukeradferd og transportmønster som påvirker flere markeder. Spesielt utsatt er restaurantsegmentet (Horeca), mens det rapporteres om en økning i dagligvare og matleveringstjenester til hjemmet som følge av utstrakt hjemmekarantene i flere berørte markeder. En svekket norsk krone bidrar til å dempe noe av effekten knyttet til lavere etterspørsel.
Laks, Japan, USA, Tyskland, Frankrike, Portugal, Italia, Spania, Kina, Sverige, Storbritannia, Sør-Korea, Taiwan, Saltfisk, Klippfisk, Tørrfisk, Torsk, Skrei, Europa

3 i uka-konseptet er nå justert og koronatilpasset

Siden oppstarten av kommunikasjonskonseptet «3 i uka» i mars 2018 har Norges sjømatråd gjennomført flere reklamekampanjer rettet mot unge under 40 år. Det er også lansert et program for støtte til kultur- og idrettsarrangement. Resultatene fra reklamekampanjen som startet opp høsten 2018 viser at kampanjen har falt i smak og har hatt effekt.

Høy kvalitet på årets skrei

Høythengende designpris til Sjømatrådets internasjonale nettsider

Prisen plasserer Sjømatrådets nye, internasjonale nettsider på kartet sammen med noen av Europas beste nettsteder.
Markedsføring, Om Norges sjømatråd, Aktuelt

Koronasituasjonen: Klippfiskkampanje i Brasil ble digital

Som følge av koronarestriksjonene gikk årets påskekampanje for klippfisk i Brasil i all hovedsak i digitale kanaler.
Brasil, Klippfisk

​Koronafrykt boostet nettsalget av norsk sjømat i Sør-Korea

Av frykt for koronasmitte kjøper stadig flere koreanere maten sin online. Det har boostet nettsalget av fersk norsk laks og makrell.
Laks, Sør-Korea, Makrell

Sjømateksporten falt for første gang på 18 måneder

For første gang siden september 2018 opplever Norge et fall i eksporten av sjømat. I april ble det eksportert 183 000 tonn norsk sjømat til en verdi av 8,2 milliarder kroner. Det er en nedgang på 666 millioner kroner, eller 8 prosent, sammenlignet med april i fjor.
Eksport, Laks, Ørret, Saltfisk, Klippfisk, Tørrfisk, Torsk, Skrei, Makrell, Andre skalldyr

april, 2020

Laksekampanje i Japan ga knallresultater

Økt betalingsvilje, hyppigere kjøp og styrket posisjon for norsk laks. Det er noen av de positive resultatene av Sjømatrådets store laksesatsing i Japan i 2019.
Eksport, Laks, Japan

3iuka falt i smak

Å få unge til å spise mer fisk er ingen enkel oppgave. Men Sjømatrådets 3iuka-kampanje har allikevel økt unges lyst til å spise mer fisk.

Vant pris for makrelltaco

Sjømatrådet vant nylig en gjev reklamepris for norsk sjømat i Japan. Reklamen for makrelltaco var ett av bidragene som falt spesielt godt i smak hos juryen.
Laks, Japan, Makrell

Økt etterspørsel etter fiskeprodukter med lang holdbarhet

Mange vil ha sunn mat som kan lagres lenge i romtemperatur som følge av koronautbruddet. Det gir relativt gode tider for eksporten av en del saltede og tørkede hvitfiskprodukter.
Eksport, Klippfisk, Tørrfisk

Verdivekst i sjømateksporten både i mars og første kvartal

Norge eksporterte 213 000 tonn sjømat for 9,6 milliarder kroner i mars. Det er en økning på 392 millioner kroner, eller 4 prosent, sammenlignet med mars i fjor. I første kvartal er det eksportert 664 000 tonn sjømat til en verdi av 28,6 milliarder kroner. Verdien har økt med 2,9 milliarder kroner, eller 11 prosent, mot samme periode i fjor.
Eksport, Laks, Ørret, Saltfisk, Klippfisk, Tørrfisk, Torsk, Skrei, Laks og ørret, Sild, Makrell, Andre skalldyr

Ny markedsdirektør i Norges sjømatråd

Camilla Beck Sætre blir ny markedsdirektør i Norges sjømatråd.

How Norway is working to supply seafood during corona crisis

The Norwegian seafood industry continues its efforts to provide safe, sustainable and nutritious seafood during the ongoing Corona pandemic.

mars, 2020

1 av 26 sider
Neste side →

Kontakt meg eller få en oversikt over mine kollegaer i Sjømatrådet

Anette Grøttland Zimowski

Kommunikasjonsrådgiver