21. oktober 2024 ble den første utgaven av «O Futuro do Bacalhau Brasil» gjennomført, basert på det allerede vellykkede seminaret med samme navn fra Portugal.
Arrangementet ble en suksess, og viste seg å være en ypperlig arena for bransjen til å oppdatere seg på forventninger og aktiviteter for det kommende året.
Seminaret i São Paulo ble holdt i samme lokaler som messen Seafood Show Latin America. Her ble en fullsatt sal oppdatert på trender, kvoter, markedsinvesteringer og global tilførsel. Seminaret ga en utmerket mulighet til å tiltrekke seg viktige kontakter fra både myndigheter og næringsliv, som var til stede på messen.
– Ved å arrangere seminaret vårt samtidig som «Seafood Show Latin America», klarte vi å skape en god møteplass for bransjen. Inntrykket vårt i ettertid er at dette opplevdes som et informativt og vellykket seminar, og en effektiv arena for interessenter i markedet, forteller sjømatutsending til Brasil, Randi Bolstad.
Stor bredde seminarets program
«O Futuro do Bacalhau Brasil» hadde 157 påmeldte, og hovedtemaene som ble diskutert var:
- Nye trender
- Forventninger til tilførsel og vareflyt
- Utfordringer knyttet til den kommende skattereformen i Brasil
Det ble også presentert fremtidige kampanjeaktiviteter i markedet, og hvordan kommunikasjonen rundt disse er planlagt og bygget opp. Det var blant annet nye reklamefilmer og materiell med Haaland som ble vist fram, som skal brukes i Brasil under årets julekampanjer.
– Det er ingen tvil om at Haalandinho-kampanjene ble tatt meget godt imot i fotballglade Brasil! Flere nye kjeder ønsket å ta i bruk materiellet, og seminaret var perfekt for å vise fram mulighetene i kampanjene, sier Bolstad.
Skapte oppmerksomhet: «Oceans of Change» viser nye trender
Direktør i Norges sjømatråd, Christian Chramer, holdt foredraget «Oceans of Change», som fikk mye oppmerksomhet både i media og blant deltakerne før og etter seminaret. Foredraget bygger på tematikk og innhold fra Norges sjømatråds nyeste trendrapport, med samme navn.
Trendrapporten «Oceans of Change» handler blant annet om det nyeste innen forbrukerkonsum, bærekraft, innovasjon og teknologi.
Du kan lese Top Seafood Consumer Trends 2024: «Oceans of Change» her.
– Ved å arrangere seminaret vårt samtidig som «Seafood Show Latin America», klarte vi å skape en god møteplass for bransjen. Inntrykket vårt i ettertid er at dette opplevdes som et informativt og vellykket seminar, og en effektiv arena for interessenter i markedet.
Randi Bolstad
Sjømatutsending Brasil
Innsikt i vareflyt og kvoteforventinger i Brasil
Andre foredrag ga verdifull innsikt i kvoteforventninger og vareflyt i Brasil. Jairo Gund fra ABIPESCA delte også et viktig budskap om hvordan skattereformen i Brasil kan påvirke konkurranseforholdet for klippfisk og laks, sammenlignet med andre proteiner. Dette temaet er knyttet til det som kalles «basis-matkurven», som skal inneholde matvarer med fritak for, eller redusert IVA.
Foreløpig er klippfisk og laks ekskludert fra denne ordningen, noe som gir produktene et dårligere konkurransefortrinn i forhold til kjøtt som protein. Innholdet i «basis-matkurven» er vedtatt i kongressen, og skal nå opp i senatet.
Fremtiden for bacalhau i Brasil:
Du kan lese mer om IVA og hva dette innebærer her.
Ikke gå glipp av neste års seminar
Neste års dato for «O Futuro do Bacalhau Brasil» blir den 21. oktober i São Paulo, i forbindelse med Seafood Show Latin America fra 21.–23. oktober 2025.
Du kan lese mer om programmet til «O futuro do Bacalhau Brazil 2024» her.