Hvert år har Sjømatrådet et knippe traineer i arbeid. Skulle vi ha oppsummert traineelivet med to ord ville de vært «varierende» og «moro». Men hva er det vi egentlig jobber med? Og hvordan ser arbeidshverdagen til en trainee ut? Her kan du bli bedre kjent med Sjømatrådet og arbeidsoppgavene til våre traineer.
Hva er Norges sjømatråd?
Norges sjømatråd, også kalt Sjømatrådet, er en markedsorganisasjon som jobber med den norske sjømatnæringen for å øke verdien av norsk sjømat globalt. Vi jobber daglig med markedsadgang, markedsinnsikt, markedsføring, PR og beredskap. Hovedkontoret ligger i Tromsø, og vi har sjømatutsendinger i 15 land som jobber med å fremme norsk sjømat internasjonalt.
Hvert år tar vi inn nye traineer som bidrar til vårt arbeid med å øke verdien av norsk sjømat i verden.
Internasjonal arbeidserfaring, visningsturer og PR
Teamet i Tromsø og alle utsendingene jobber for å øke konsumet av og kunnskapen om norsk sjømat. For årets trainee, Sverre Sander Stenseth, er hverdagen sjelden den samme.
– En dag kan jeg jobbe med kampanjer på Jamaica, og neste dag med byråbrief i Emiratene. Det beste er at jeg kan gjøre alt dette fra Tromsø, og samtidig få internasjonal erfaring og kjennskap til nye hjørner av verden, sier han.
Sverres arbeidsoppgaver består av blant annet visningsturer, messer, PR-kampanjer og mye mer.
– Arbeidet lar meg teste og utvikle et bredt spekter av ferdigheter, samtidig som jeg lærer enormt mye om de internasjonale markedene, forteller Sverre.
Søk trainee-stillingen på globale operasjoner her: Trainee 2025/2026 – Globale operasjoner
Analyse, «R» og trender
Grunnmuren til Sjømatrådet og sjømatnæringen ligger i tall og analyse av sjømateksport og sjømatkonsumet i verden. Disse tingene jobber avdelingen for markedsinnsikt og markedsadgang med. Som trainee i denne avdelingen får man bryne seg på alt fra store prosjekter til å svare ut mindre problemstillinger. I år har det vært to traineer på avdelinga, Simen Eide Brøste og Jørgen Fieler.
– Jeg har fått utarbeide analyser og rapporter med programmering i «R» ut fra verdens største database for innsikt om sjømatkonsum og -handel verden over. Det er utrolig interessant å se hvordan statistikk gjenspeiler de aktuelle geopolitiske forholdene i verden ut fra Tromsø, dette gjør det veldig lærerikt på mange plan, forteller Simen.
Jørgen jobber også med analyser, men med et annet fokus.
– Jeg jobber med statistikk fra alle verdenshjørner, markedsadgang til Kina, store rapporter om trender, og nå med arrangementet «Norway-UK Seafood Summit» i London. Jeg synes det er veldig kult at jeg får jobbe med store trender en dag, for så å dykke dypere inn i mindre problemstillinger neste dag, sier Jørgen.
Begge har mye kontakt med næringa, og håndterer også «innsikts-desken», hvor alle kan sende inn henvendelser om stort og smått fra sjømatens tallrike verden.
Søk trainee-stillingen på markedsinnsikt og markedsadgang her: Trainee 2025/2026 – Markedsinnsikt
Kommunikasjon, arrangementer og sosiale medier
På kommunikasjonsavdelingen jobber vi med å fortelle de gode historiene verden over, formidle fakta og dele Sjømatrådets kunnskap og aktiviteter med næringen. En viktig del av arbeidet er å arrangere konferanser, hvor vi årlig har 5-6 store konferanser. Mari Bondevik er årets trainee på kommunikasjon, og hun har så langt vært med i konferanseteamet på en rekke av de.
– Det er utrolig artig å være trainee i Sjømatrådet. Jeg har fått bryne meg på langt flere arbeidsoppgaver og utfordringer enn jeg hadde forestilt meg i forkant av året. Jeg føler at jeg er et fullverdig medlem av avdelinga, og ikke «bare» en trainee, sier Mari.
I likhet med de andre avdelingene er også hverdagene på kommunikasjonsavdelingen svært varierende, og ingen dager ser lik ut.
– Det gjør det hele mye artigere, spør du meg. Det skjer ofte at jeg kommer på jobb med en plan, men får kun gjort halvparten av listen fordi det er mye annet som plutselig dukker opp. Arbeidsdagen blir mer levende da, forteller hun.
Traineen på kommunikasjon jobber med sosiale medier, nyhetsbrev, konferanser, webredigering og annet arbeid som folk trenger hjelp til.
Søk trainee-stillingen på kommunikasjon her: Trainee 2025/2026 – Kommunikasjon
Merkevaren «Seafood from Norway» og Haaland
På marketingavdelinga jobber vi med reklame og betalt kommunikasjon i ulike kanaler, markedsmateriell, og merkevarebygging gjennom «Seafood from Norway». Jenny Samuline Vingen Engeland er årets trainee på marketing, hennes arbeidshverdag består av mange ulike oppgaver.
– Jeg administrerer «Seafood from Norway» sin globale Instagram. Her holder jeg i hele verdikjeden med publiseringsplaner, produksjon av innhold, distribusjon og analyse av innleggene. Det er mye kreativt arbeid i denne jobben, forteller Jenny.
Et viktig verktøy i Sjømatrådet er «Mediapool», som er en bildebank vi bruker daglig, og som mange eksportører også har tilgang til.
– En del av mine faste oppgaver er å laste opp bilder, rydde og hjelpe næringen med tilgang til Mediapool. I tillegg jobber jeg med diverse småprosjekter, som for eksempel utvikling av oppskriftsbrosjyre til Italia, sier hun.
Marketing er også den avdelinga som jobber med Sjømatrådets samarbeid med Erling Braut Haaland.
Søk trainee-stillingen på marketing her: Trainee 2025/2026 – Markedsføring
NCE Seafood Trainee
I tillegg til å være med i traineeordningen til Sjømatrådet er man også en del av trainee-programmet til NCE Seafood Innovation. Her er man en gruppe på rundt 20 stk fra forskjellige steder i Norge, med ulik bakgrunn og fra ulike bedrifter.
– Jeg synes det er veldig fint å være med i trainee-programmet til NCE Seafood Innovation, der møter vi mange andre unge engasjerte sjeler i sjømatnæringen, sier Jørgen.
– For meg har det være alfa omega å være med i trainee-programmet. Jeg hadde lite inngående kunnskap om næringa, men etter bare to samlinger med NCE har jeg tilegnet meg utrolig mye nyttig kunnskap, forteller Mari.
Hvert år har man fire samlinger, den første i Bergen, neste i Tromsø, etterfulgt av Trondheim og man avslutter med ei uke i Skottland.
Søk traineestilling i dag
– Traineestillingene er det perfekte utgangspunktet for å utvikle seg i et faglig sterkt, og ikke minst morsomt kollegium. Jeg har det hyggelig med både kollegaene her på kontoret, og de på utekontorene, forteller Simen.
Søk på den traineestillingen som passer deg – fristen går ut 9. mars: Jobb i Sjømatrådet