Kampanjen er et samarbeid mellom Sjømatrådet, den thailandske importøren Thammachart Seafood og The Mall Group, som opererer de største og mest eksklusive handlesentrene i Bangkok med egne Gourmet Markets.
- Vi er svært glade for å delta i denne kampanjen sammen med ledende high-end aktører i Thailand. Det er et viktig bidrag i vårt arbeid for å posisjonere norsk sjømat som den beste i verden i et av våre raskest voksende markeder, sier Sjømatrådets fiskeriutsending i Sørøst-Asia, Jon Erik Steenslid.
Fileterte fersk Skrei
Flere norske sjømatprodukter hadde funnet veien til det velkjente handlesenteret Siam Paragon i Bangkok for lanseringen den 19.april, og til stor fornøyelse for publikum ble en norsk fersk Skrei på 8 kg filetert og tilberedet som smaksprøver.
Kampanjen har som målsetting å både øke konsumet av norsk fisk og øke kjennskapen til Norge som en verdensledende sjømatnasjon. Dette ble også behørig markert ved at Thammachart Seafood, som operer flere titalls fiskedisker i både handlesentre og supermarkeder i Thailand, nå opphavsmerker sine norske sjømatprodukter med den nye «Seafood from Norway» logoen. Arrangementet ble dekket av et solid thailandsk pressekorps som representerte hele 24 ulike medier.
Vekstmarked i Øst
Thailand er et raskt voksende marked for norsk sjømat. I 2017 ble det eksportert 26 000 tonn sjømat til en verdi av 1,2 milliarder kroner til landet, en økning på 17 prosent i verdi mot året før. Norsk laks står for over en tredjedel av verdien, etterfulgt av ørret og makrell.