Aldri før har det blitt satset så mye på kampanjer for norsk sjømat i Thailand. Mens reklamefilmer for laks og makrell ruller på TV-skjermene, er spisesteder, butikker og kokker i full gang med å presenter fristende retter av norsk sjømat på en rekke sosiale medier.

Den første juli startet den store lakse- og makrellkampanjen i Thailand. Kampanjen skal gå ut oktober, og før jul vil også fjordørreten settes i fokus. Den norske sjømaten blir frontet både på TV, Facebook, Youtube, Instagram og populære apper. I tillegg deltar matbutikker og restauranter i kampanjene, mange av dem på eget initiativ.

-Vi har blitt kontaktet av flere dagligvarebutikker og restauranter som ønsker å samarbeide i kampanjeperioden. Det er veldig artig, og dette er første gang vi har fått med oss spisesteder for å promotere norsk sjømat, sier Asbjørn Warvik Rørtveit som er Sjømatrådets utsending i Sørøst-Asia.

Til sammen satses det nærmere 10 millioner kroner, hvorav Sildelaget har bidratt med én million som er øremerket makrellreklame i Thailand og Taiwan.

Nytenkning

Det har ikke vært enkelt å skulle planlegge en stor sjømatkampanje i Thailand. Siden påske har landet vært mer eller mindre lukket på grunn av pandemien. Den første september ble det innført enkelte lettelser som åpning av offentlige parker, og delvis gjenåpning av restaurantene. Men det er fortsatt portforbud etter klokken 9 om kvelden, restaurantene får ikke servere alkohol, og må stenge klokken 20. Derfor har sjømatutsendingen måttet tenke nytt i sin planlegging av kampanjene.

-Vi har jobbet mye for å finne en kampanjeplan som ville fungere både med og uten lockdown, det vil si med og uten stengte restauranter og begrensede reklamemuligheter i butikkene. Det mener jeg vi har klart ved å involvere restaurantene og butikkene med en vinn-vinn- løsning som kan gjennomføres uavhengig av koronasituasjonen. For mat må jo folk ha, enten de kjøper den fysisk eller bestiller online.

Asbjørn Warvik Rørtveit forklarer:

-Vinn- vinn- løsningen går ut på at vi reklamerer for hverandre. Vi promoterer norsk sjømat i Sjømatrådets kanaler, og inkluderer kundemenyer med norsk fisk som utsalgsstedene har satt sammen selv. Til gjengjeld inkluderer restaurantene og butikkene våre annonser når de reklamerer for sjømatmenyene i egne kanaler, det være seg på nettet, i butikken eller på restaurantmenyen. Dermed får vi stor rekkevidde på annonseringen, og får frem flere budskap på en gang: både fiskens opphav, kvalitet, inspirerende oppskrifter og fristende menyer som skal få folk til å velge laks og makrell fra Norge.

Som ekstrabonus får restaurant- og butikkunder som velger norsk sjømat med seg en kjølebag eller et kjøkkenhåndklede på kjøpet. Begge deler er merket med «Seafood from Norway»- logoen. Ordningen er veldig populær både blant kundene, restaurantene og butikkene, ifølge Rørtveit.

Kjølebager og borduker/kjøkkenhåndklær til kunder som kjøper norsk makrell og laks

Kjendiskokker og andre kjendiser

Vinn-vinn-løsningen er en rimelig investering. Det meste av høstens kampanjebudsjett går til TV-annonser, sponsoravtaler og kjendiskokker. Denne høsten ruller filmer med norsk laks og makrell, knyttet til norske hav, fjorder og vakker natur, på thailandske TV-skjermer. Det for å øke fokuset på hvor fisken kommer fra. For thailendere flest er opptatt av matens opprinnelse, og norsk sjømat har et godt rykte. Likevel er det fortsatt slik at mange tror laksen de spiser er fra Japan, og foretrekker den fremfor den norske- det til tross for at japanerne ikke eksporterer atlantisk laks til Thailand i det hele tatt.

Matprogrammer og kjendiser er en populær kombinasjon i «smilets land». Derfor blir opphavet også fremhevet når kjendiser og kjendiskokker kokkelerer på TV og i sosiale medier, og lager lekre matretter med norsk laks og makrell – retter som skal friste folk til å kokkelere på eget kjøkken.

-Vi samarbeider med kjente kokker som lager og publiserer programmer med laks og makrell i sine SoMe-kanaler og på TV, forteller Asbjørn Warvik Rørtveit.

En av dem er Chef Phol, som driver nettstedet «Phol Foodmafia». I tillegg har han over en million følgere på Facebook. Chef pool er spesielt opptatt av sunn mat, og i begge kanaler deler han sunne sjømatoppskrifter med en ekstra twist.

I det populære TV-programmet «Big Kitchen», er det ikke kokkene, men thailandske superkjendiser, som skal få prøve seg på norsk sjømat. Programlederen er riktig nok Chef Ian, en thailandsk stjernekokk, men han inviterer kjendiser i studio for å lage mat sammen med dem. Blant kjendisene er sanger og skuespiller Charada Imraporn, alias “Piglet”, som for første gang har fikk prøve seg på en spicy lakserett. I episoden med sangeren Chin, var det makrellen som sto i fokus da han ville overraske moren sin med en rett av norsk makrell på bursdagen hennes.

Fra TV-programmet "Big Kitchen": Kjendisen Chin (i midten) har laget bursdagsmiddag av norsk makrell til moren sin. På bildet ses også Chief Ian og programleder Taninwat Patthana Veerakul. FOTO: Big Kitchen by 360 Degree Entertainment Co. Ltd.

Rekordeksport

Eksportvolumet av norsk sjømat til hele Sørøst-Asia som region er svært gode. I september økte volumet med hele 129 prosent, sammenliknet med samme måned i fjor. Til Thailand alene, har Norge for eksempel eksportert nesten 26 000 tonn sjømat hittil i år. Det er ny rekord for perioden januar til september. Den samme rekorden gjelder for Taiwan, med over 22 000 tonn så langt i 2021.

Nå skulle man tro at de fleste landene i Sørøst-Asia har mer enn nok av egne, eksotiske sjømatdelikatesser å meske seg med. Det stemmer for så vidt, men med et økende antall japanske restauranter der laks og makrell ofte står på menyen har vår hjemlige fisk økt i popularitet. I Thailand er laks den mest foretrukne sushi-toppingen, og makrellen nytes gjerne i sushi eller som grillet saltet filet. Den samme trenden ser man i Taiwan, der makrellen i tillegg er å finne som ingrediens i lunsjbokser og på buffeter.

Også i Taiwan kjøres det kampanjer for laks og makrell denne høsten. Kampanjen består av en nettbasert del på Facebook, Instagram og Youtube, i tillegg til reklameaktiviteter i butikker og restauranter.

-Senere i høst skal effekten av kampanjene måles, og det blir spennende å se hvor mange thailendere som da har fått med seg at både laksen og makrellen er norsk, og ikke japansk. Vi er også spent på hva kampanjene vil bidra med i økt salg i restauranter og butikker, avslutter Asbjørn Warvik Rørtveit.