For noen uker siden satt jeg bak en speilglassvegg i Taipei og lyttet til taiwanesiske forbrukere som fortalte om sitt forhold til sjømat. Litt av en opplevelse, for etter en time glemmer de fleste at det sitter noen der, og de mest forfengelige ordner på håret eller fikser litt på sminken i speilet som du sitter bak.

Målet med fokusgruppene er å forstå mer om lokale konsumenter. Hva vet de, hva tror de og hva lurer de på? På Taiwan vet de ekstremt mye om sjømat!

Med den største selvfølge la de ut om EPA og DHA som bestanddeler i omega-3, de snakket om laksekoteletter som hverdagsmat og om fiskehandleren som familiens venn. I tillegg var gjennomgangstonen i alle gruppene at Norge var for langt unna til å kunne levere fersk laks til Taiwan.

«Norge er jo et lite land, så når det står at all laksen i butikken kommer fra Norge tenker jeg at det kan jo ikke være sant», sa en ung mor. Tenke seg til å tro det, tenkte jeg. «Lille Norge» er jo verdens største produsent av laks, og leverer over 60 prosent av verdens totale volum. Det er klart at vi er stor i Taiwan også, tenkte jeg, og dobbeltsjekket eksportoversikten for 2012. Vi solgte jo over 11 300 tonn laks til Taiwan!

Litt senere fikk jeg en ny nesestyver. «Norge har jeg hørt om, og det er jo fryktelig langt herfra. Det står at laksen er fersk, men det er ikke mulig», sa en familiefar som fikk bred støtte fra de andre fedrene. Jeg sjekket tabellen igjen, og leste at 85 prosent av laksen Norge solgte til Taiwan, var fersk. Mens jeg satt med nesen i et excel-ark for å sjekke eksportvolum kom oversettelsen av diskusjonen på øret igjen. Tolken smatret som en mitraljøse, for nå gikk diskusjonen livlig bak speilglasset. «Om laksen var fersk ville jeg jo være villig til å betale mye mer», sa en mann. «Minst dobbelt så mye», sa en som ble overbydd av en som høynet til femgangen. Tenke seg til: Taiwaneserne tror laksen vi selger har vært fryst, og visste de bedre ville de være villig til å betale mer.

"For en fantastisk situasjon å være i. Konsumentene vil betale mer om de bare vet mer!"

I august skal jeg ha fem av Taiwans ledende redaksjoner på pressereise til Norge. På fem dager skal de besøke Helgelandskysten og Oslo. De skal få høre to ting hver eneste dag – og flere ganger om dagen:

  1. Norge er verdens største produsent av laks, og 70 prosent av den ferske laksen som eksporteres til Taiwan, er norsk.
  2. Laksen fra Norge til Taiwan leveres i all hovedsak som flyfraktet og fersk, aldri som fryst laks.

Målet er at vi om to år og etter nye pressereiser, pr-aktiviteter og butikk-kampanjer skal kunne ha en ny speilseanse. Da skal konsumentene vite at laksen fra Norge er den ferske laksen, og volumene i Taiwan fra Norge skal være enda større!

God sommer!

SKREVET AV: Christian Chramer