Norge
Det norske sjømatmarkedet
I 2022 lå det norske sjømatkonsumet på 23 kg per innbygger, det er en nedgang på 3% sammenlignet med tidligere år. Til tross for denne trenden er sjømat en essensiell del av norske kostholdsvaner, spesielt for aldersgruppen 50+, som har en betydelig posisjon som "storbrukere" av sjømat. Imidlertid har nedgangen i totalt konsum blant yngre demografier siden 2013 skapt bekymring, selv om laks fortsetter å være populært blant aldersgruppen under 30 år. Videre har man opplevd en betydelig økning i prisene på sjømatprodukter, spesielt i kategorien fersk sjømat. Blant annet har gjennomsnittsprisen for fersk laksefilet økt med 42% sammenlignet med 2019.
Sjømatmarkedet i Norge viser forskjellige dynamikker. Bearbeidede fiskeprodukter som fiskekaker, panert fisk og gratenger har fått økt oppmerksomhet på grunn av lavere prisvekst sammenlignet med rå fisk. Detaljhandelstrender viser også endringer i markedsandelene, der lavprismarkedene betydelig styrker sin posisjon, noe som indikerer en dreining mot kostnadseffektive kjøpemønstre blant forbrukerne. Selv om dagligvarebutikker har en betydelig markedsandel og utgjorde 46% av sjømatomsetningen i 2022, har nettbutikksektoren, ledet av Oda, opplevd en oppgang i virksomheten med salg på 2,7 milliarder NOK i Norge i 2022. Dette stadig skiftende landskapet innen det norske sjømatmarkedet presenterer både utfordringer og muligheter for leverandører og forhandlere, og krever at de tilpasser seg endrede forbrukerpreferanser.
Konferanser og seminar
Statistikk
Markedsføring
- Godfisk er Sjømatrådets merkevare og avsender rettet mot forbrukere i Norge.
- Sjømatrådets nettsider for norske forbrukere
- Sjømatrådet utvikler hvert år markedsmateriell for relevante norske arter til bruk i en rekke markeder
- Bedriftsinitiativ er Sjømatrådets samfinansieringsordning for felles markedsføring av prosjekter initiert av eksportører og produsenter.