Norge

Norge er helt i verdenstoppen når det gjelder sjømatkonsum. Her presenterer vi vårt arbeid i det norske markedet. Du finner blant annet vår markedsplan for 2024, de siste rapportene om Norge og mer.

Det norske sjømatmarkedet

I 2022 lå det norske sjømatkonsumet på 23 kg per innbygger, det er en nedgang på 3% sammenlignet med tidligere år. Til tross for denne trenden er sjømat en essensiell del av norske kostholdsvaner, spesielt for aldersgruppen 50+, som har en betydelig posisjon som "storbrukere" av sjømat. Imidlertid har nedgangen i totalt konsum blant yngre demografier siden 2013 skapt bekymring, selv om laks fortsetter å være populært blant aldersgruppen under 30 år. Videre har man opplevd en betydelig økning i prisene på sjømatprodukter, spesielt i kategorien fersk sjømat. Blant annet har gjennomsnittsprisen for fersk laksefilet økt med 42% sammenlignet med 2019.

Sjømatmarkedet i Norge viser forskjellige dynamikker. Bearbeidede fiskeprodukter som fiskekaker, panert fisk og gratenger har fått økt oppmerksomhet på grunn av lavere prisvekst sammenlignet med rå fisk. Detaljhandelstrender viser også endringer i markedsandelene, der lavprismarkedene betydelig styrker sin posisjon, noe som indikerer en dreining mot kostnadseffektive kjøpemønstre blant forbrukerne. Selv om dagligvarebutikker har en betydelig markedsandel og utgjorde 46% av sjømatomsetningen i 2022, har nettbutikksektoren, ledet av Oda, opplevd en oppgang i virksomheten med salg på 2,7 milliarder NOK i Norge i 2022. Dette stadig skiftende landskapet innen det norske sjømatmarkedet presenterer både utfordringer og muligheter for leverandører og forhandlere, og krever at de tilpasser seg endrede forbrukerpreferanser.

Konferanser og seminar

Statistikk

Utviklingen i norsk sjømatkonsum

Markedsføring

Finn ut hvordan vi kan jobbe sammen i Norge

Kontakt oss

Vårt kontor i Oslo har ansvar for markedsføringen i Norge, herunder Godfisk.

 

 

Stenersgata 2A

0184 Oslo

(+47) 77 60 33 33