De neste månedene blir hektiske for Godfisk. Her får du oversikt over de aller viktigste aktivitetene fremover.
- Norge er et veldig viktig marked for Sjømatrådet, og i 2023 har vi en fin økning i budsjettet for å fremme fisk og sjømat i vårt eget land. De midlene spres over en rekke investeringer og omfatter alle våre viktigste arter og produktkategorier. Målet er å inspirere nordmenn til å øke sitt sjømatkonsum, sier Norden-direktør i Norges sjømatråd, Trym Eidem Gundersen.
Han lover mye synlighet for sjømat fremover. Her er de fire viktigste grepene som nå tas:
1. Skreisatsing
Etter en stor satsing på laks i januar med Karsten Warholm-kampanje og en meget vellykket digital kampanje med TikTok-kokken Ole Sirnes, er det skreien som overtar stafettpinnen i februar og mars.
- Vi er nå i gang med årets store skreikampanje. Her viser vi blant annet en reklamefilm med Karsten Warholm på TV. I tillegg er vi til stede med digital nettannonsering, i sosiale medier, på 800 skjermer utendørs over hele landet og på storskjerm på Oslo S, sier Sjømatrådets Manager Norge, Agnete Bell.
Selv om det er den digitale synligheten for skreien som er viktigst, kommer kampanjen også til å bli annonsert i A-magasinet til Aftenposten, VG Helg, Dagens Næringslivs magasin D2 og i Dagbladets Magasinet.
- Deler av kampanjen vil vare til starten av mars, mens den fortsetter et par uker til på nettsiden, i digital annonsering og på sosiale medier, sier Agnete Bell.
2. Influenserkampanje på makrell i tomat
Makrell i tomat er en viktig del av hverdagen for mange nordmenn. Det vil flere få merke den neste tiden.
- Over 80 prosent av alt som selges av makrell i Norge er makrell i tomat. Derfor er det viktig å fokusere midlene der volumene er, for å få maksimalt ut av investeringene, understreker Agnete Bell.
For å få enda flere til å få øynene opp for dette sunne og smaksrike pålegget, har Sjømatrådet knyttet til seg en rekke profiler.
- Målet er å minne folk på hvilken genial og rimelig superfood makrell i tomat virkelig er, sier Bell.
I de neste ukene skal Emilie Nereng, Jamina Blipp, Stine Hartmann og flere andre profiler markedsføre makrell i tomat for godfisk.no.
- Fra og med 20. februar kjører vi en kampanje på deres sosiale medier-kontoer på Instagram og TikTok. I tillegg vil innholdet brukes til digital nettannonsering og på Godfisks egne sosiale medier, sier Bell.
3. Ny runde med sjømatakademi
I fjor gjennomførte Sjømatrådet sitt første «sjømatakademi» i Norge. Her deltok kokker, kantineledere, driftsledere og soussjefer fra ISS. Til sammen representerte de om lag 65 kantiner fra sør til nord. Nå fortsetter suksessen, og det første akademiet er allerede gjennomført i 2023.
- Kantinene utgjør en viktig del av nordmenns matvaner, men i kantinene har sjømat lett for å bli nedprioritert. Fjorårets pilot i kurs og opplæring var så vellykket at vi har valgt å fortsette med å gi de ansatte i norske kantiner mer sjømatinspirasjon også i år, sier Trym Eidem Gundersen.
Denne gang blir det en ny vri.
- Nå skal kjøkkensjefene få tips til hvordan de selv kan holde sjømatakademier i sine kantiner. I etterkant av kurset skal kantinene bruke kursmateriell, og på den måten kan ISS selv skape ringvirkninger ut i sine egne kantiner, sier Gundersen.
4. Vinterkampanje på reker
De fleste matentusiaster vet at reker ikke bare er fantastisk om sommeren, men at de har en særlig høy kvalitet på vinteren.
- Vi skal utnytte at rekene er i sesong nå på vinteren. Derfor har vi startet et samarbeid gjennom vår bedriftsinitiativ-ordning (LINK) med Informasjonsutvalget for reker. Denne kampanjen etterfølges av vår egen kampanje i de neste ukene, sier Agnete Bell.
Det skal også gjennomføres en stor digital kampanje med Emilie Nereng. Hun er ernæringsfysiolog, har sin egen podcast og har over 200 000 følgere på instagram.
- Emilie vil dele innhold i sine kanaler på sosiale medier, samtidig som at vi skal være synlige på vg.no, aftenposten.no og på Godfisks egne flater. Målet er å inspirere enda flere til å spise reker nå på vinteren, sier Agnete Bell.