I 2021 endret Sjømatrådet strategien i sitt norgesarbeid. I år lover Norden-sjef Trym Eidem Gundersen en offensiv satsing som blant annet inneholder en TV-reklame med friidrettsstjernen Karsten Warholm.
På siste dag av konferansen Sjømatdagene 2022 på Hell fortalte Gundersen om satsingen i Norge og om hvilke virkemidler Sjømatrådet tar i bruk for å snu den negative utviklingen i sjømatkonsumet.
- Selv om nordmenn fortsatt spiser mye sjømat per capita, har konsumpilen gått nedover siden 2015. Når vi vet at det er i den yngste aldersgruppen at konsumet er lavest, er det bekymringsfullt, sier Norges sjømatråds direktør for Norden, Trym Eidem Gundersen.
Sammensatt bilde
Fra scenen pekte han på flere årsaker til nedgangen:
- Det er et sammensatt bilde, men prisutviklingen er åpenbart en del av forklaringen. Hvis vi sammenligner oss med andre proteinkilder, er sjømaten blitt dyrere for forbrukere. Vi ser også at særlig de unge har en oppfattelse av at det er komplisert å tilberede et sjømatmåltid. Vi jobber derfor målrettet med å vise hvor enkelt det er å lage gode sjømatmåltider til alle anledninger.
Nye tiltak
I fjor tok Sjømatrådet strategiske grep der markedet i Norge ble en del av en felles satsing i Norden. Nå begynner denne endringen å materialisere seg i konkrete tiltak.
Under Sjømatdagene presenterte Trym Eidem Gundersen noen av de planlagte tiltakene:
- Det blir økt satsing på sosiale medier og mer innhold og flere oppskrifter på konsumnettstedet «Godfisk».
- Samarbeidet med dagligvarehandelen, restaurantene, organisasjonene og myndighetene skal styrkes ytterligere.
- Sjømatrådet skal jobbe tett sammen med flere ledende matfestivaler og stiftelsen Norsk Gastromi frem mot EM i Norge i 2024.
- I løpet av april starter en pilot i samarbeid med Kulinarisk akademi i Oslo. Målet er å bygge opp egne sjømatakademier, hvis mål er å inspirere til økt konsum og styrke kunnskapen om sjømat.
Mål: Økt konsum
- Vi kommer til å tenke mer nordisk for å kunne hente ut enda flere synergier fra satsingen. Ved hjelp av integrerte kampanjer og proaktive PR-aktiviteter er den overordnete målsetningen å bidra til å øke sjømatkonsumet i Norge. Vi klarer ikke å snu skuten alene, så derfor er vi helt avhengig av å samarbeide enda tettere med hele næringen og øvrige aktører fremover, sier Trym Eidem Gundersen.
TV-reklame med Warholm
Økt synlighet for sjømat var en av de elementene han løftet frem i presentasjonen. Her blir samarbeidet med friidrettsstjernen Karsten Warholm ett av virkemidlene. Han har inngått et toårig samarbeid med Sjømatrådet både i Norge og internasjonalt og skal i løpet av året fronte en TV-reklame om sjømat både i utemarkedet og hjemme.
- Karsten Warholm er en fantastisk sjømatambassadør. I løpet av våren skal vi produsere en TV-reklame med ham som blir en oppfølger av «det fisker’u»-kampanjen i fjor høst. Det gleder vi oss veldig til, sier Gundersen.