Nordmenn spiste sushi i fjor for 790 millioner kroner. Den sosiale delematen er fortsatt populær, og nå lager vi også mye sushi hjemme.

Omsetningen i totalmarkedet for sushi var ca. 790 millioner kroner i 2014 og ca. 721 millioner kroner i 2013. Det tilsvarer en økning på 10 % fra 2013 til 2014. Siden sushi kom skikkelig på markedet for ti år siden har antall sushirestauranter økt fra 72 til 282, viser en fersk konsumrapport for sushi fra Norges Sjømatråd.

Restaurantmarkedet øker

– Restaurantene ble først etablert i Oslo. Nå er de spredt utover hele landet. Det er også sushirestauranter og cateringbedrifter som hadde den største veksten i fjor på 13 prosent. Storhusholdningsmarkedet omsatte sushi for 588 millioner kroner i 2014, sier markedssjef Lisbeth Bjørvig Hansen i Sjømatrådet.

I snart et tiår har vi spist sushi på restauranter. Etterspørselen nådde nye høyder da sushien ble tilgjengelig i dagligvarebutikkene i 2006. Veksten her er på hele 341 prosent på disse årene.

Bjørvig Hansen peker også på at nordmenn er blitt flinke til å lage sushi hjemme.

Flere lager hjemme

– Det ser vi på omsetningen av tilbehør, som også øker. Sushi er lett å tilberede, det er gjerne mat man tilbereder og spiser sammen, noe som kan være årsak til sushiens store popularitet. Vi erfarer stadig at introduksjon av ny sjømat starter i restaurantene. Her tester vi sjømaten som vi siden ønsker å prøve hjemme. Slik var det også med sushi, sier Bjørvig Hansen.

– Visste du at i Frankrike selges det mer sushi enn pizza som street-food?

Norsk laks, en globetrotter

Det er fortsatt norsk laks som dominerer som sushi-topping, og ikke bare i Norge. Laksen spiller en sentral rolle i sushi som en global og voksende trend. Etter at norsk laks ble introdusert for japanske kokker for nøyaktig 30 år siden, har råvaren hatt en betydelig rolle i den globale veksten og utbredelsen av denne eldgamle mattradisjonen. I fjor slo norsk lakseeksport til Japan nye rekorder da det ble solgt laks for 1.7 milliarder kroner.

– Den norske laksens fortreffelighet er den høye kvaliteten på råvaren. Smak, konsistens og farge har vært avgjørende for de tradisjonelle japanske kokkene. Det er også fisken man trygt kan spise rå uten forutgående frysing. Det gjør den også anvendelig og populær.

FAKTA:

  • Omsetningen i totalmarkedet var 790 millioner kroner i 2014.
  • Totalmarkedet for sushi har økt med 341 prosent siden 2006.
  • Sushi i butikker og kiosker har økt omsetningen med 461 prosent.
  • Vi har 282 sushirestauranter i Norge, som er 25 flere enn året før. Halvparten av restaurantene ligger i Oslo og Akershus.
  • Norsk laks spiller en sentral rolle i sushimarkedene verden over. I 2014 slo norsk lakseeksport til Japan nye rekorder med en verdi på 1.7 milliarder kroner.