På to år har kjennskapen til norsk skrei gått fra sju til 47 prosent i det viktige ferskfiskmarkedet hos «söta bror». Det viser en undersøkelse som TNS har gjort for Norges sjømatråd i Sverige etter årets skreisesong.
– De siste årene har vært en fantastisk reise, og resultatet er vel fortjent for den norske skreien. Svenskene elsker torsk, og vi har løftet fram skreiens kvalitet og inspirert til å spise torsk i sesong, sier Line Kjelstrup, Norges sjømatråds fiskeriutsending til Sverige.
Møter svenskenes krav
De tre siste årene har Norges sjømatråd spurt svenskene om de har hørt om skreien, både før og etter sesongen. For tre år siden svarte sju prosent at de hadde hørt om skreien før salget og den tilhørende markedsføringen startet, og etter sesongen kjente 17 prosent av svenskene til torskestjerna fra Barentshavet. I år har kjennskapen til skrei gått fra 38 til 47 prosent fra januar til april.
– Dette er verdifulle tall for den norske torskenæringa, fordi svenskene ikke tar lett på hvilken fisk de velger i fiskedisken. I Sverige er sesongens råvarer populære, og mat med historie selger godt. Ikke minst er den svenske forbruker er opptatt av å velge miljøriktig mat. Den norske skreien svarer på alle disse ønskene, og det har vi lyktes med å vise, sier Line Kjelstrup.
Godt salg
Torskeeksportøren Nordic Group har merket at skreien selger godt i Sverige.
– Dette er helt fantastisk. Skreien er et unikt produkt med en unik historie. Miljøbevisste svenske forbrukerne er nå trygge på at skreifisket er bærekraftig, og skreiens kjærlighetshistorie med sin gytevandring til Lofoten, gjør den til et unikt produkt med en unik historie, sier Tone Karstensen, salgsdirektør i Nordic Group.
Karstensen mener det svenske markedet var modent for en kvalitetsfisk.
– Nå må vi ta vare på denne posisjonen. Skrei er og skal være en eksklusiv sesongvare, vi må aldri gå på akkord med kvaliteten.