– Sjømat har vært en del av mitt kosthold i oppveksten. Norsk sjømat, som jeg anser som verdens beste, har fortsatt en naturlig plass i livet mitt. Norges sjømatråd gjør en viktig jobb med å inspirere og bygge kunnskap om god og sunn sjømat globalt og hjemme i Norge. Derfor er det helt naturlig for meg å gå inn i dette samarbeidet, sier Erling Braut Haaland.
– På vegne av all norsk sjømat, «Seafood from Norway» og «Godfisk» er vi enormt stolte over å kunngjøre vårt samarbeid med Haaland, sier administrerende direktør i Norges sjømatråd, Christian Chramer.
En perfekt match
– Haaland er anerkjent som en av verdens beste fotballspillere og er en gigantisk profil med uovertruffen global synlighet. Matchen med norsk sjømat, som etterspørres, kjøpes og nytes over hele kloden, er åpenbar. Å kunne slå sammen to av Norges beste eksportvarer og sterkeste merkevarer fyller oss med enorm stolthet, fortsetter Chramer.
Partnerskapet resonnerer på en rekke områder: Et felles engasjement om å etterstrebe det beste innenfor sine respektive felt, verdien av et sunt og bærekraftig kosthold – og gleden av god sjømat. Haaland vil blant annet pryde reklameplakater, digitale annonser og figurere i reklamefilmer over hele verden som en del av samarbeidet.
Samarbeider med kvinne- og herrelandslaget
Avtalen er satt til 2,5 år og trer i kraft fra 1. april. Gjennom en egen avtale vil Norges to landslag, både på kvinne- og herresiden, samle kreftene for å promotere det rikholdige utvalget av sjømat vi har å by på.
– Vi er veldig fornøyde med å ha med oss landslagene. Dette er et lagarbeid, og vi liker jo å si at vi jobber med landslagstrøya på når vi representerer norsk sjømat ute i verden. Nå står hele sjømatnæringen sammen med våre anerkjente idrettsutøvere i denne enormt spennende tiden fremover, sier Chramer.
- Vi ser frem til et godt og spennende samarbeid med Norges Fotballforbund (NFF), som har lagt til rette for at alle aktørene i dette trepartssamarbeidet får verdi av denne avtalen. De har vært en suksessfaktor for at vi som representerer hele den norske sjømatnæringen kunne finne en løsning som fungerer glimrende for oss, for forbundet og for Haaland, sier Camilla Beck, markedsdirektør i Norges sjømatråd.
Stolte ambassadører
- NFF og våre klubber er allerede positive bidragsytere til folkehelsen i Norge med den enorme aktiviteten vi står for. Det å fremme sunne, norske sjømatprodukter passer derfor utmerket inn i dette bildet. Våre landslagsstjerner er forbilder, og vi vet at de er opptatt av aktivitet, kosthold og ernæring. De vil bli stolte ambassadører for Godfisk i Norge og forhåpentligvis bidra til at enda flere får øynene opp for gode fiskeprodukter, sier Runar Pahr Andresen, markedsdirektør i Norges Fotballforbund.
Norsk sjømat i tall
- Norge er verdens største nettoeksportør av sjømat, med et volum som tilsvarer rundt 39 millioner måltider daglig. I 2023 eksporterte Norge sjømat til 153 markeder globalt, med over 60 forskjellige arter.
- Norges sjømatråd er statlig eid selskap under Nærings- og fiskeridepartementet. Sjømatrådet arbeider for å øke verdien av norsk sjømat gjennom økt etterspørsel etter og kunnskap om sjømaten. I Norge er oppdraget å bidra til at flere spiser sjømat.
Bildetekst hovedbilde:
Fra venstre: Martin Skaug (Sjømatrådet), Sindre Vattøy (Ode), Leif Haagensen (Jangaard), Henry Nguyen Tin (Br. Karlsen), Marianne E. Johnsen (styreleder i Sjømatrådet), Vilde Strandmann (Ramoen), Elisabeth Kvernstad (Lerøy Sjømathuset), Erling Braut Haaland, Tonje Elise Nordbø (Mowi), Cecilie Tennebø (Brødrene Sperre), Sigurd-Andre Kristoffersen (rekefisker), Ina Haagensen (Jangaard), Camilla Beck (Sjømatrådet), Bjørn Swan Løvlund (Lofoten/Insula), Alessandro Andres Tøvik Astroza (Sør-Norges Fiskarlag) og Christian Chramer (Sjømatrådet).