Kategorier
Publiseringsdato
Navigate forward to interact with the calendar and select a date. Press the question mark key to get the keyboard shortcuts for changing dates.
Navigate backward to interact with the calendar and select a date. Press the question mark key to get the keyboard shortcuts for changing dates.
desember, 2018
november, 2018
Koble deg på 3iuka-kampanjen!
Bestill 3iuka-klistremerker til å ha på produktene dine ute i butikk!
Sjømatrådet og BBC sammen om sjømatundersøkelse
BBC og Norges Sjømatråd har startet et samarbeid for å finne ut mer om den britiske fiskespiseren. Formålet er å få britene til å etterspørre «Seafood from Norway», melder Norges Sjømatråd.
Enighet om utkast til Brexit-avtale: Gledelige nyheter for norsk sjømatnæring
- Det er svært positivt at Storbritannia og EU nå synes å ha kommet frem til et utkast til en Brexit-avtale selv om det gjenstår en del detaljer.
Gjør gratis PR for norsk tørrfisk
Den tørrfiskbaserte retten Bacalà alla Vicentina er kåret til en av Italias fem nasjonalretter, og i 2016 fikk den sitt eget frimerke. Italia er det viktigste tørrfiskmarkedet for Norge, og bidrar med inntekter på rundt 420 millioner kroner årlig.
Et sug i markedet etter norsk laks
Italiensk økonomi har stoppet opp, men eksporten av norsk laks har økt 23 prosent så langt i år. Marine Harvest er stor i pastaens og pizzaens hjemland.
Norsk sjømat selger også i media
K-Pop, K-Beauty, K-Fish - Sør-Korea er kjent verden over for sine distinkte stil-arter, særegne moter og trender, og velutviklet markedsføring av nasjonal produksjon. Men mindre kjent er at norsk sjømat slår rekorder år etter år i dette annerledeslandet.
Ny kampanje: Fisk før og nå
«Fisk før og nå» er navnet på den nye kampanjen som Sjømatrådet lanserer fredag 9. november. Kampanjen er en del av vår strategi for å øke sjømatkonsumet, særlig hos unge voksne. Kampanjen er derfor rettet mot målgruppen under 40 år.
Seafex Dubai: Fristende sjømat fra Norge tiltrakk seg mange besøkende
13 norske eksportører deltok på Sjømatrådets fellesstand under Seafex-messen i Dubai forrige uke. En fristende fiskedisk med norsk laks, torsk, kveite, reker, skjell, kongekrabbe og kaviar sørget for at den norske standen ble lagt godt merke til og hyppig besøkt. Det kan bety ytterligere vekst i eksporten til Midtøsten.
Tidenes eksportmåned for norsk sjømat
Norge eksporterte 251 000 tonn sjømat for 9,9 milliarder kroner i oktober. Volumet falt med 12 prosent, mens verdien økte med 10 prosent eller 884 millioner kroner fra oktober i fjor. Hittil i år har Norge eksportert 2,2 millioner tonn sjømat til en verdi av 80,7 milliarder kroner. Volumet har økt med 6 prosent, og verdien har økt med 4 prosent eller 3,2 milliarder kroner fra samme periode i fjor.
oktober, 2018
Ny forbrukeranalytiker i Sjømatrådet
Lars Moksness (40) er ansatt som forbrukeranalytiker i Sjømatrådet, og dermed er teamet på innsiktsavdelingen komplett.
Norske eksportører med Sjømatrådet til Nigeria
I forrige uke tok Sjømatrådet med seg 10 norske eksportører til millionbyen Lagos i Nigeria. Tørrfisk har en sterk profil i det nigerianske markedet, men det er også økt etterspørsel etter laks og andre sjømatprodukter fra Norge.
Ny rapport: Store muligheter for å øke sjømatkonsumet
Nordmenn er i verdenstoppen når det gjelder sjømatkonsum, men konsumet er på vei nedover, særlig hos de unge. For de under 34 år har sjømatkonsumet falt med hele 46 prosent siden 2012. Denne tendensen kan få alvorlige konsekvenser både for folkehelsen og næringen. En ny rapport fra Norges sjømatråd viser imidlertid at mange gjerne vil spise mer fisk, og at potensialet for å øke konsumet er stort.
Sjømateksporten har passert 71.000.000.000 kr
Norge har eksportert 2 millioner tonn sjømat til en verdi av 71 milliarder kroner hittil i år. Det er en volumøkning på 174 000 tonn eller 8 prosent, og en verdiøkning på 2,3 milliarder kroner eller 3 prosent målt mot samme periode i fjor. Betyr dette at Norge passerer 100 milliarder i sjømateksport innen årsskiftet?
Stor interesse for nye sjømatmarkeder i Midtøsten
Denne høsten arrangerer Norges Sjømatråd fellesstand på sjømatmesser både i Dubai og i Saudi-Arabia. Arrangementene er en del av satsingen på nye markeder og skal tilrettelegge for en B2B arena for de norske eksportørene. Så mange norske eksportører har meldt sin interesse at arrangementene nå er fulltallige.
Hva med de neste tusen år, Italia?
Forrige uke var nesten hele tørrfisk-Norge samlet i tørrfiskens vugge, Napoli.
Til tross for at det fortsatt eksporteres tørrfisk for flere hundre millioner per år og flere hundre år med tradisjon, er det likevel noen skjær i sjøen ifølge Sjømatrådets fiskeriutsending, Trym Eidem Gundersen.
Seien mer populær enn forventet i Spania
Norsk sei ble i september presentert for spanske forbrukere. Responsen har vært enorm.
september, 2018
De beste "chippyene" vil ha norsk fisk
I år har eksporten av norske torskefileter til Storbritannia økt med 67 prosent (fra 1147 til 1913 tonn). Det viser at det britiske markedet setter stor pris på norskprodusert fisk. I dag fikk de ti finalistene til den prestisjetunge Fish and Chips Awards være med tråleren Ramoen på tur.
Nå skal seien etableres på det spanske kjøkken
Seien må ofte finne seg i å spille annenfiolin blant hvitfiskene. Men nå gjør Sjømatrådet et stort fremstøt for å pushe den frem på det spanske markedet.
Sjømatrådet ønsker tre nye ansatte velkommen
Sjømatrådet har ansatt tre nye medarbeidere. Frank Isaksen starter i stillingen som sjefsanalytiker, Jon Hallvard Oddstøl går inn i rollen som teamleder i markedsavdelingen og Anna Reibo Jentoft er ny prosjektmedarbeider i det nasjonale kostholdsprogrammet Fiskesprell.