BBC og Norges Sjømatråd har startet et samarbeid for å finne ut mer om den britiske fiskespiseren. Formålet er å få britene til å etterspørre «Seafood from Norway», melder Norges Sjømatråd.

- I løpet av vinteren skal vi i gang med en spørreundersøkelse blant leserne av BBCs mat og helsemagasin BBC Good Food, forteller Hans Frode Kielland Asmyhr, som er Sjømatrådets utsending i Storbritannia.

BBC Good Food er den britiske mediekanalens egne nettsider om alt fra oppskrifter og kokketips til ernæring og helse. De gir også ut et månedlige magasin med samme navn. Til sammen har matsidene godt over 11 millioner lesere.

Retter seg mot «foodies»

Det er spesielt «foodies», eller folk med mer avansert interesse for mat, som er lesere av BBC Good Food: De som er på jakt etter fancy oppskrifter, gourmetmat og er opptatt av kvalitet, sunnhet og bærekraft. I løpet av vinteren vil de få en rekke spørsmål om sine vaner og preferanser når det gjelder sjømat: For eksempel hvor ofte de spiser fisk, hvilken fisk de liker best og om de synes det er enkelt å lage sjømatretter.

- Vi har valgt å spørre de matinteresserte fordi det er de som leder an når det gjelder nye mattrender, og som dermed påvirker hvordan varehandelen kommer til å innrette seg fremover, sier Asmyhr.

- Dessuten er de storforbrukere av god mat, og det er spesielt viktig at nettopp denne gruppen forbinder norsk sjømat med høy kvalitet.

Resultatene av undersøkelsen blir klare til våren. Asmyhr håper den vil gi mer kunnskap om utviklingen i forbrukertrender og hvordan britene ser på sitt konsum av sjømat.

- Det kan gi oss en pekepinn på hvordan vi skal drive markedsføring og produktutvikling av norsk sjømat i Storbritannia i tiden fremover.

Et av Norges viktigste sjømatmarkeder

Prisene på sjømat i Storbritannia har økt mer enn annen mat de siste årene, noe som har ført til fall i konsumet. Britene vil likevel fortsatt ha sin fish & chips, og landet forblir et viktig hvitfiskmarked både i global målestokk og for Norge. For selv om Storbritannia har en lang tradisjon som fiskenasjon er de avhengig av import utenifra. 28 prosent av torsken og 41 prosent av hysen britene spiser kommer fra Norge, noe som gir en samlet verdi på over 1,3 milliarder kroner. Men det er laksen som topper listen med sine henholdsvis 44 prosent og 3,8 milliarder kroner.

- Hvis Norge også i fremtiden skal være en viktig leverandør av sjømatmåltider på britiske tallerkener, så må vi lede an i produktutviklingen, sier Asmyhr.

- Det er ikke minst viktig når det gjelder de unge som vil ha raske, enkle og lettlagde produkter.

Totalt eksporterte vi til sammen 150 tusen tonn sjømat til en verdi av 5,7 milliarder kroner til Storbritannia i 2016.

Med dette er landet Norges fjerde viktigste sjømatmarked målt i verdi, og vårt tredje viktigste målt i volum.