K-Pop, K-Beauty, K-Fish - Sør-Korea er kjent verden over for sine distinkte stil-arter, særegne moter og trender, og velutviklet markedsføring av nasjonal produksjon. Men mindre kjent er at norsk sjømat slår rekorder år etter år i dette annerledeslandet.

 - Sør-Korea er virkelig et unikt land. Ingen andre steder spiser de mer sjømat, ingen andre steder kommer veksten i sjømatkonsum til å øke like mye, og kanskje ingen andre steder spiser de mer variert sjømat. Mat som nesten ikke finnes å få kjøpt i norsk dagligvare selges for millioner her i Sør-Korea, sier Sjømatrådets prosjektleder basert i Seoul, Melissa Gotliebsen.

- I Korea har de klart kunststykket å gjøre sjømat til lettvint-mat. Convenience, altså at noe er enkelt og raskt å tilberede, er utslagsgivende for hva koreanske konsumere velger å spise. Når man i Norge kjøper seg en pølse på farten, velger koreanerne heller et stykke grillet makrell – norsk makrell, kan Gotliebsen fortelle.

 Melissa medieintervju Korea

Bilde: Prosjektleder i Sør-Korea, Melissa Gotliebsen, under et TV-intervju med den koreanske TV-kanalen SBS.

Ti-dobling av eksportverdi

Siden 2008 har norsk sjømateksport til Sør-Korea tidoblet seg i verdi, fra 240 millioner NOK til 2,3 milliarder. Spesielt innenfor makrell og fersk laks har Norge seilet opp til å utkonkurrere alle eksportnasjoner. Innenfor segmentet fersk laks konsumert i Sør-Korea har Norge markedsandeler på 91 %, mens innenfor makrellsegmentet har Norge 43 % på all konsumert makrell, men 93 % på importert makrell.

- Veksten vi har sett de siste ti årene har vært langt over hva noen kunne forventet. Koreanerne har omfavnet norsk sjømat og det norske opphavet, og vi selger laks og makrell som aldri før. Nå er vi i tillegg inne i en spennende periode hva gjelder medieoppmerksomhet. Vi har hatt 3 TV-opptredener på nasjonal TV siden i sommer, og det er skrevet 32 større positive nyhetssaker om norsk sjømat i samme periode. Og da teller jeg ikke re-publiseringene. For å si det mildt: we’re on a roll, sier Gotliebsen.

Sjømatrådets fiskeriutsending til Japan og Sør-Korea, Gunvar Wie, stemmer i.

 - Koreanerne fortrekker i visse segmenter norsk sjømat på lik linje med sin egen sjømat. Det er helt unikt på verdensbasis. Koreanerne har et inntrykk av norsk sjømat som trygg, smakfull og sunn. De er også veldig positive til å bruke «Seafood from Norway»-merket. Koreanerne ligger langt fremme når det gjelder opphavsmarkedsføring, og verdsetter det både for sin egen del, men også fra andre aktører. For vår del som jobber såpass mye med opphav er det en glede å samarbeide med koreanerne; de tar ting mye raskere.

 

Promotering av Norge

Timeplanen har også vært svært full den siste tiden. Det har blitt kjørt mediekampanjer, seminarer, messer, rundbordskonferanser og gjennomført næringslivsarrangementer. Norway Day var et arrangement hvor over 40 næringslivsaktører fra koreansk verdikjede var til stede for å lære mer om norsk sjømateksport til Sør-Korea, mens Nordic F&B som ble avholdt denne uken var et B2B-arrangment hvor norske eksportører fikk muligheten til å møte potensielle koreanske kjøpere.

Norway Day ble arrangert av Team Norway

Bilde: Norway Day ble arrangert av Team Norway 26 oktober.

 Prosjektleder Melissa Gotliebsen holder foredrag om norsk sjømat for et koreansk publikum under Norway Day

Bilde: Prosjekleder i Sør-Korea, Melissa Gotliebsen, holder foredrag for de fremmøtte om norsk sjømat under Norway Day.

Norway Day Melissa tv-intervju

Bilde: Prosjektleder Gotliebsen og ambassadør Frode Solberg snakker om norsk sjømat til koreansk media under Norway Day.

 

Fra politisk hold var statssekretær i UD, Marianne Hagen, på besøk i starten av november. Da fikk hun innføring i hvordan norsk sjømat markedsføres i koreansk detaljhandel. I tillegg deltok hun også på BISFE (Busan International Seafood and Fisheries Expo), Sør-Koreas største sjømatmesse, i regi av Team Norway.

Statsekretær Marianne Hagen besøk Seoul

Bilde: Statssekretær i UD, Marianne Hagen, på butikkbesøk i Seoul, flankert av fiskeriutsending Wie (til venstre) og ambassadør Frode Solberg (til høyre).

Statssekretær Marianne Hagen UD besøk Seoul

Bilde: Statssekretær Hagen finner norsk makrell i frysedisken på e-mart i Seoul.

Statssekretær hagen BISFE Busan

Bilde: Team Norway hadde egen bod under BISFE.

Statsekretær Hagen BISFE Busan

Bilde: Statssekretær Hagen og fiskeriutsending Wie i prat med en importør av norsk kongekrabbe til Sør-Korea.

- Vår styrke, som en liten nasjon lokalisert helt i periferien i nord, er at vi forstår verdien av å jobbe sammen, det være seg nasjonalt eller internasjonalt. Med Team Norway, bestående av ambassaden i Seoul, Innovasjon Norge og Norges sjømatråd, har vi et utrolig sterkt landslag i Sør-Korea. Og sammen fronter vi Norge og det norske opphavet på flere ulike plattformer, være det seg politisk, næringslivsbasert eller innenfor sjømatnæringen. Sånt blir det resultater av, poengterer en ivrig Wie.

 

Utsiktene fremover

OECD forventer at sjømatkonsumet i Sør-Korea vil øke med 10 % frem mot 2025. Til dét har Prosjektleder Gotliebsen følgende plan for de kommende årene:

 - Her gjelder det å ikke ligge på latsiden! Koreanerne ønsker seg norsk sjømat, dette ser vi helt klart fra våre studier. 82 % av koreanere svarer at opphavslandet til sjømaten er viktig når de blir spurt, og selv om Norge gjør det veldig sterkt nå, så er 97 % av all eksporten vår makrell og laks.  Nå må vi smi mens jernet er varmt, og få frem hele spekteret av arter og sjømat som produseres i Norge for det koreanske markedet. Kongekrabbe fra Nordkapp og kongesnegl fra Lofoten har klart å komme seg inn på det koreanske markedet, og det er ingenting i veien for at andre arter ikke skal klare å slå igjennom. Det de alle har til felles er det norske opphavet, og det er vitterligen et godt utgangspunkt!