Italiensk økonomi har stoppet opp, men eksporten av norsk laks har økt 23 prosent så langt i år. Marine Harvest er stor i pastaens og pizzaens hjemland.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen, 13 november 2018.

 

 - Sushi er blitt trendy og sushirestaurantene har dukket opp som paddehatter, særlig i nordøst. Det er over 625 sushi-utsalg bare i Milano. Til sammenligning er det kun 50 i storbyen Napoli som ligger i sør. Sør-Italia vil komme etter og det er dermed stort potensial for ytterligere vekst, sier Trym Eidem Gundersen.


I ni år var Eidem Gundersen (57) Mr. Salma i Norge. I mars 2016 sluttet han som adm. direktør for Salmon Brands, som er selskapet bak den fileterte og emballerte Salma-laksen, som er blitt stor i norsk dagligvare.


Under Eidem Gundersens ledelse økte Salmon Brands fra 80 til 283 millioner kroner, og i fjor var omsetningen kommet opp i 343 millioner kroner. 
De seneste to og et halvt årene har Eidem Gundersen vært Sjømatrådets representant i Italia, med kontor i den norditalienske finans- og motebyen Milano.


«En drømmejobb», uttalte han i pressemeldingen da han fikk jobben. 
Eidem Gundersen lærte seg italiensk da han bodde i Italia på 1980-tallet. Nå har han frisket opp italiensken, samtidig som han forsøker å tilbringe så mange helger som mulig sammen med samboeren og datteren. 

Vekst tross krise 
Siden 2010 har verdien av norsk direkteeksport av laks til Italia økt med 256 prosent fra 831 millioner kroner til 2,1 milliarder kroner i fjor.


- Det er den høyeste verdiveksten i prosent av alle de store laksemarkedene i denne perioden, sier Eidem Gundersen.

Og det til tross for sure økonomiske makrotall fra Italia de seneste årene. Veksten i italiensk økonomi stanset helt opp i tredje kvartal, viser tall fra landets myndigheter. BNP-veksten i årets ni første måneder var på 1,0 prosent.


- Det er et sug i markedet etter norsk laks. Ved utgangen av september har direkteeksporten fra Norge til Italia økt med 23 prosent. Det er en helt utrolig økning på bakgrunn av den veksten vi allerede har hatt. 
Sammen med den norske laksens gode rykte er sushitrenden den store driveren.


Bare i år har Eidem Gundersen 10 millioner reklamekroner til disposisjon som brukes på TV.
Tall fra Nielsen Market Research viser at sushi har vokst hele 71 prosent i italiensk dagligvare det siste året sammenlignet med for to år siden.


- Sushitrenden er kommet litt senere til Italia enn til andre markeder. Andre steder har etterspørselen stabilisert seg, men i Italia er økningen stor. Laks er den primære fiskeråvaren, og italienerne vil nesten bare ha norsk laks, sier han.

- Stort potensial i sør 
Eidem Gundersen viser frem en powerpoint over sushisalget i dagligvarehandelen fordelt etter landsdel.


- Det er nord i Italia at dette har slått an, mens det enda er stort potensial i sør. Der tar ting litt lengre tid. Dette er nok grunnet at de i sør er litt mer tradisjonelle, så trender tar litt lengre tid før de får rotfeste, men jeg har absolutt troen på at sushi også vil øke mer og mer i Sør-Italia, sier Eidem Gundersen.


Han opplyser at Marine Harvest er blant selskapene med egen salgsorganisasjon i Italia.


- Alle av en viss størrelse satser på Italia. Morpol var stor fra før, og da de ble kjøpt av Marine Harvest, ble Marine Harvest virkelig stor i Italia. Det selges også mye norsk laks indirekte, for eksempel via røkerier i Polen og Litauen, sier han.


Tollregler gjør at det lønner seg å bearbeide norsk råvare innenfor EU i stedet for i Norge. Derfor går mye eksport til europeiske kunder via EU-land som Danmark og Polen.


- Hvilke mørke skyer ser du i horisonten?


- På laks er det alltid en utfordring når mediene slår opp at fisken ikke er sunn, men faktum er at norsk laks er antibiotikafri og produsert etter strenge regler som sørger for at fisken er både trygg og sunn. I tillegg er det best om prisen er forutsigbar. Man ser at italienerne er villige til å bruke penger på mat selv om de har hatt vanskelige år, økonomisk sett, sier han.