Seien må ofte finne seg i å spille annenfiolin blant hvitfiskene. Men nå gjør Sjømatrådet et stort fremstøt for å pushe den frem på det spanske markedet.

En versjon av denne artikkelen ble først publisert i Fiskeribladet Fiskaren den 8. september 2018.

- Vi har allerede fått en formidabel respons fra dagligvarekjedene i Spania, sier Bjørn-Erik Stabell, Sjømatrådets Spania-utsending.

15. september starter en omfattende kampanje der den norske seien skal synliggjøres i TV-reklamer og kampanjer i 1800 dagligvarebutikker. Til sammen har 3000 dagligvarebutikker sagt ja til å ha sei i sitt sjømatsortiment.

- Det er et formidabelt høyt antall butikker. Faktisk flere enn vi hadde ventet. Så vi er svært positive på at vi skal lykkes med dette, sier han.

Mye smak for en rimeligere pris

Spanjolene setter norsk skrei og torsk veldig høyt. Men den har de naturlig nok ikke tilgang på 365 dager i året. Derfor er det nå seien som skal dekke deres hvitfiskbehov utenfor skrei/torskesesongen.

- Seien er rimeligere på pris, og dermed får man mye smak for pengene. Det blir et av hovedbudskapene i kampanjen. I tillegg kan den brukes i retter spanjolene allerede er kjente med, forklarer Stabell.

Han forteller at der laks og skrei profileres som premiumfisk, er det ikke svulstige «luksus-ord» som blir å prege seikampanjen. 

- Mye fordi norsk sjømat for lengst har opparbeidet seg en svært høy status, sier han.

Bølle seg frem

Spanjoler elsker sjømat og de har et godt hvitfiskrepertoar. Fisken hake, som er den vi kaller Lysing her hjemme, som fiskes i store deler av verden, er den største arten i hvitfiskkategorien i Spania. Og her håper Stabell at seien kan «bølle» seg litt frem. 

- Sei har utvilsomt et betydelig potensial. Og den responsen vi allerede har fått gjør at vi har stor tro på dette. Noe stort plutselig hopp på volumstatistikken blir vi nok ikke å se denne høsten. Men innen tre år tror vi 3000-5000 tonn sei er et realistisk mål å strekke seg etter, mener Stabell.

Selv om seien er en fisk som skal passe godt inn i allerede etablerte spanske middagsretter, betyr ikke det at den befester sin posisjon av seg selv. Noe arbeid må selvsagt gjøres. 

- Blant annet må spanjolene overbevises at den grålige fargen på seifileten, skal være slik. De er vante til at hvitfiskfileten skal være nettopp hvit. I tillegg er den litt grovere i kjøttet enn den hvitfisken de kjenner, forklarer han.

Endre navn?

Og så var det navnet. Sei på spansk er fogonero.

- Navnet sier dem nok ikke så mye. Det må innarbeides. Kanskje må vi til og med finne på et nytt navn på seien i Spania, sier han.

Men dette er prosesser han tror skal flyte fint. Hovedpoenget er at spanjolene nå vil få tilgang på fersk norsk hvitfisk hele året. Seikampanjen som starter nå i september skal vare ut januar neste år. Da overtar skreien gjennom resten av vinteren, før torsken settes i førersetet til sommeren. Når høsten 2019 kommer er det igjen tid for å fremsnakke seien.

I Spania er det oftest mor som står for middagstilberedelsene. Derfor skal seikampanjene rettes mot aldersgruppen 40+. Denne aldersgruppen er gjerne etablert med familie og barn, og der mor tar middagsbeslutningene.

Også hvitfiskaktørene i Norge er svært tilfredse med sei-fremstøtet. Det er en råvare vi har mye av.

- Og helt ærlig, så synes jeg seien fortjener å bli profilert mer, avslutter Stabell.