Kategorier
Publiseringsdato
Navigate forward to interact with the calendar and select a date. Press the question mark key to get the keyboard shortcuts for changing dates.
Navigate backward to interact with the calendar and select a date. Press the question mark key to get the keyboard shortcuts for changing dates.
mai, 2019
Ny pelagisk markedsgruppe
Sjømatrådets styre har oppnevnt ny markedsgruppe for pelagisk sektor.
Laksewrap ble Norges beste digitale skolelunsj
Med slagordet «gå for wrap, ikke crap» og en sunn og god lakselunsj, har niende klasse ved Kjenn skole i Lørenskogstukket av med seieren i digital skolelunsjkonkurranse.
Muligheter og utfordringer i skalldyrbransjen
Norske skalldyr er i vinden som aldri før. For produsenter, eksportører og innkjøpere kan skalldyrdrømmen by på store muligheter, men også utfordringer og skjær i sjøen. Sjømatrådet inviterer derfor til skalldyrkonferanse der både veletablerte og nyetablerte skalldyraktører får inspirasjon, tips og gode råd på menyen.
Strandryddedag for miljøet
Hele sjømatnæringen gikk i år sammen med «Plastfritt Hav» om å arrangere strandryddefestival på Godøya på Sunnmøre. Det ga imponerende resultater. I løpet av få dager hadde ivrige strandryddere samlet inn fem tonn marint avfall.
Kjempemåned for norsk sjømateksport
Norge eksporterte sjømat for 8,8 milliarder kroner i april. Det er en økning 892 millioner kroner eller 11 prosent sammenlignet med april i fjor. Hittil i år er det eksportert sjømat til en verdi av 34,5 milliarder kroner. Det er en økning på 2,8 milliarder eller 9 prosent mot samme periode i fjor.
Oppskriftskonkurransen Kokkesprell: Vinneren for mellomtrinnet er kåret
Kokkesprell er en leken oppskriftskonkurranse i regi av Fiskesprell for alle elever i barne- og ungdomsskolen med sjømat i hovedrollen. I år har Kokkesprell mottatt over 350 oppskrifter fra engasjerte skolebarn- dette er ny rekord.
april, 2019
Tom-Jørgen Gangsø er Sjømatrådets nye direktør for markedsinnsikt og markedsadgang
Sjømatrådet har ansatt Tom-Jørgen Gangsø som ny direktør for markedsinnsikt og markedsadgang. Tom-Jørgen (29) kommer fra stillingen som Strategy Manager i Sjømatrådet. Han vil inngå i Sjømatrådets ledergruppe og starter i stillingen 1 mai.
Avtale på plass mellom Storbritannia, Island og Norge ved hard brexit
Storbritannia er Norges fjerde største markedet for norsk sjømateksport, og det har lenge vært spenning rundt hvordan brexit-prosessen ender. Onsdag holdes det avgjørende EU-krisemøtet hvor alle EU-land skal stemme over om hvorvidt Storbritannia får nok en brexit-utsettelse frem til 30. juni for å få på plass en avtale før de forlater EU.
Optimisme for norsk klippfisk i Brasil
Etter flere år med utfordrende markedsadgang og tap av markedsandeler til hovedsakelig Kina, har norsk klippfisk fått en sterk start på 2019. Målet med besøket til fiskeriminister Harald T. Nesvik i Brasil er å ytterligere forbedre markedsadgangen for norsk sjømat, slik at sjømatnæringen i større grad kan utnytte mulighetene i det brasilianske markedet.
Seks sjømatkampanjer i seks land
Det er stor kampanjeaktivitet i utemarkedene denne våren. Blant sjømaten som blir løftet frem i tre forskjellige verdensdeler er den norske laksen, makrellen, skreien og klippfisken.
BESTE FØRSTE KVARTAL FOR NORSK SJØMATEKSPORT NOENSINNE
Norge eksporterte 640 000 tonn sjømat til en verdi av 25,6 milliarder kroner i første kvartal. Det er en volumnedgang på 18 prosent og en verdivekst på 7 prosent eller 1,8 milliarder kroner målt mot første kvartal i fjor. Volumnedgangen utenom pelagisk sektor er på 2 %.
mars, 2019
Utlisensiering av varemerket Seafood from Norway på hvitfisk
Sjømatrådets styre vedtok i møte 19. februar 2019, basert på råd fra markedsgruppen hvitfisk, å tillate utlisensiering av varemerkene «Seafood from Norway» på hvitfisk og «Skrei».
Kåringen «The World’s 50 Best Restaurants»
Når verdens gastronomiske elite samles i Singapore for å kåre verdens 50 beste restauranter, får de servert og presentert norske skalldyr i toppklasse. Som offisiell sjømatpartner for det prestisjetunge arrangementet skal Seafood from Norway og Sjømatrådet løfte flere norske sjømatprodukter inn på verdens stjernerestauranter.
Japanske sushimestere digger norsk laks
Norsk laks har blitt favoritt-toppingen for mange japanske sushi- toppkokker. Mye takket være mesterkokken Masayoshi Kazato som har brukt norsk laks i sushi i over 20 år.
På lag med japanske sjømataktører for å sikre norsk sjømat
Japanere digger sjømat. De spiser fisk til frokost, lunsj og middag, og det må gjerne være norsk laks eller makrell. Men høye tollsatser gjør konkurransen stadig tøffere. Chile og EU kan seile forbi Norge med en frihandelsavtale som sparer dem for hundrevis av millioner i året.
Jenter strømmer til «blå» utdanning
Celina og Andrea stortrives med studievalget sitt, og nå får de selskap av flere jenter. Ferske søkertall fra Utdanningsdirektoratet viser at sjømatnæringen har gjort en god rekrutteringsjobb.
Ønsker seg enda flere kvinnelige kokker
Heidi Bjerkan, Dominique Crenn og Kyle Kwong er toppkokker i verdensklasse. Her forteller de om sine erfaringer i et mannsdominert miljø og hvorfor de ønsker seg enda flere kvinner inn i yrket.
Digitalisering av bedriftsinitiativ
Sjømatrådet har nylig gjennomført en omlegging til digitale søknad- og rapporteringsskjema for Bedriftsinitiativ. Programmet har også blitt omdøpt på engelsk, og heter nå NSC’s Joint Marketing Program.
Norsk skalldyrfest for verdenskjente kokker
De kvinnelige superkokkene var fulle av lovord om den norske skalldyrfesten under Parabare Forum i Oslo mandag kveld.
Knallstart for sjømateksporten i 2019
Norge eksporterte 198 700 tonn sjømat for 7,8 milliarder kroner i februar. Det er en reduksjon på 57 000 tonn eller 22 prosent i volum og en økning 670 millioner kroner eller 9 prosent i verdi sammenlignet med februar i fjor.