Verdens beste restauranter har norske skalldyr på menyen, og nå gjøres det en egen satsing for å øke kjennskapen til de fantastiske norske råvarene blant toppkokker og matmiljøet i Kina. Satsingen på skalldyr Kina er nytt av året, og det planlegges nå et lanseringsarrangement i Shanghai 19. november.

Viser frem norske skalldyr

Lanseringen torsdag 19. november er en møteplass og arena for å vise frem norske skalldyr til toppkokker og matmiljøet i Kina. Målgruppen er high-end food service, og importører og distributører som jobber med skalldyr innen premium segmentet. Programmet vil i tillegg inkludere deltakelse og engasjement ved matmedia og influensere.

Stjernekokk på laget

Med oss på laget for skalldyr kick-off i Shanghai samarbeider Sjømatrådet med Michelin kokk Alan Yu. Yu har lang fartstid med å lede meritterte kjøkken i New York og Shanghai og har satt sammen en meny som vil vise frem de eksklusive kvalitetene til norske skalldyr som nå er tilgjengelige i Kina-markedet.

Eksportørprofilering

Gjennom en eksportørkatalog vil norske selskaper som jobber mot det kinesiske markedet få mulighet til å presentere sin virksomhet og sine produkter under lanseringen. Norske eksportører vil også ha mulighet til å invitere kunder og partnere i markedet til å delta på arrangementet.

Fra lanseringen

Det var et vellykket skalldyrarrangement Shanghai med fremvisning av hele seks norske skalldyrarter: rød kongekrabbe, kamskjell, sjøkreps og blåskjell. Kaldtvannsreker og snøkrabbe. Kokker og lokal verdikjede utrykker stor entusiasme for ferskheten og kvalitetene til de norske skalldyrene. Her kommer noen stemningsrapporter fra skalldyrarrangement.

Video 1: Videoreportasje fra skalldyrlansering i Shanghai 19. november.

Video 2: Intervju med chef Alan Yu, ansvarlig for en utsøkt smaksmeny med norske skalldyr under lanseringen.

Video 3: Intervju med tre deltakere på lanseringsarrangement.
 

Video 4: Mini webinar om det kinesiske skalldyr markedet, ved Paul Tsai.