For første gang er Kina det største markedet i Asia når det gjelder norsk laks. Japan er skjøvet ned fra tronen. Så langt i år har Norge eksportert nesten 60 prosent mer laks til Kina enn på samme tid før pandemien. - Når slike ting skjer, er viktig å være på ballen. Vi må holde på markedsandelene og få kineserne til å assosiere norsk sjømat med kvalitet, trygghet og god smak.

Eksportverdien til Kina er i en positiv trend - og ved hjelp av god synlighet kan den norske sjømaten til bli enda mer populær blant kinesere.

Andreas Thorud, Sjømatrådets utsending i Kina, har sammen med mange norske eksportører profilert norsk sjømat på de store messene China Fisheries & Seafood Expo i Qingdao og China International Import Expo (CIIE) i Shanghai.

- Kina er et ekstremt spennende land for tiden, derfor har vi vært opptatt av å vise frem sjømat med norsk opphav på disse store messene, sier Thorud.

Spesielt deltakelsen på CIIE har gitt god norsk synlighet.

- CIIE er et prestisjeprosjekt for kinesiske myndigheter, og deltakere der får stor oppmerksomhet. Vi har konsentrert oss om vise frem våre sjømatprodukter, med budskap om at dette er sunn og riktig mat.

Thorud mener messedeltakelse og PR-eksponering er viktig, spesielt på grunn av Kina sitt fokus på helse for sin befolkning, som også er en del av myndighetsmålene forankret i “Healthy China 2030”. Sistnevnte skal sikre at den kinesiske befolkningen har tilgang til god helse, blant annet gjennom riktig kosthold.

- Vi har vært opptatt av å vise at norsk sjømat kan være en liten del av totalløsningen, forklarer Thorud.


Dele kunnskap om norsk sjømat

Ved å bygge egne norske paviljonger på disse store messene, samt gjennomført seminarer og kunnskapsmøter, har både den norske næringen og Sjømatrådet vært i kontakt med flere hundre deltakere fra lokal kinesisk verdikjede, stakeholdere innen næringen, logistikkleddet, kinesiske medier og kunder.

- Det er viktig at vi kan fortelle kineserne hvordan vi i Norge fangster og forvalter vår sjømat, for vi har store muligheter i dette markedet. Middelklassen her vokser, så etterspørselen etter både hvitfisk, pelagisk og laks vil øke – også i de mindre kjente byene i landet, sier Thorud.

Norsk opphavsmerking i butikker

Han forteller at for første gang er Kina det største markedet i Asia når det gjelder norsk laks. Det vil si at Japan er skjøvet ned fra tronen.

Så langt i år har Norge eksportert nesten 60 prosent mer laks til Kina enn på samme tid før pandemien.

- Når slike ting skjer, er viktig å være på ballen. Vi må holde på markedsandelene og få kineserne til å assosiere norsk sjømat med kvalitet, trygghet og god smak, sier Thorud.


Han mener deltakelsen på de to store messene har bidratt til nettopp dette.

- Synlighet på slike arenaer er et av flere virkemidler, for vi må tenke langsiktig nå som det kinesiske markedet er under utvikling. Norsk sjømat må være med nå når kinesiske konsumenter skaper nye vaner. Vi må ha en preferanse i markedet, og for å få det til må vi hele tiden jobbe mot den kinesiske forbrukeren.

Thorud er spesielt fornøyd med at flere dagligvarekjeder har begynt med god opphavsmerking på norsk sjømat.

- Norsk sjømat har en spennende tid foran seg i det kinesiske markedet, og vår jobb er å skape større preferanse og tilføre verdi, avslutter Thorud.