På tross av fire år med nedgang i sjømatkonsum i Frankrike, begynner pilene nå å peke oppover. Vi ser nærmere på den nyeste dataen og trendene, med fokus på artene laks, torsk og sei: Hva forteller det oss om mulighetene i det franske markedet, og den franske forbrukeren?
Økonomisk optimisme hos franske forbrukere
I undersøkelsen «consumer confidence index (cci)» fra OECD kartlegges forbrukere og husholdningers holdning til forbruk, sparing og økonomisk situasjon. Formålet er å gi en pekepinn på hva man kan forvente fra forbrukere når det gjelder kjøp av varer, langsiktig sparing og hvor villige de er til å bruke penger.
Et resultat på indeksen over 100, gjenspeiler optimisme og tro på positiv utvikling økonomisk – hvor husholdningene til gjengjeld sparer mindre og bruker mer penger. Undersøkelsen fra OECD i januar 2025 viser at franskmenns indeks nå står på omtrent 99, hvor det langsiktige gjennomsnittet er 100. I midten av 2022 var indeksen derimot på rundt 96, og vi ser dermed en økning etter at inflasjonen har gått ned.
Med dette bakteppet for forbruk i Frankrike, har vi sett nærmere på utvikling i sjømatkonsum hos franske forbrukere – og ikke minst hva de oppgir som viktig for dem når de kjøper sjømat.
Gå ikke glipp av den nyeste innsikten om det franske markedet: Få med deg Paris Seafood Seminar 2025
Dette er de mest populære artene i Frankrike
Skjell er den mest konsumerte arten innen sjømat i Frankrike, tett etterfulgt av laks, tunfisk og torsk. Når det gjelder verdi, topper laks listen, etterfulgt av torsk.
De siste fire årene har det vært en nedgang i sjømatkonsumet i Frankrike generelt, noe som også gjenspeiles i indeksen for CCI. Men siden slutten av 2024 og starten av 2025, ser trenden ut til å snu. Økt etterspørsel etter laks, på tross av de siste årenes dyrtid, ser ut til å være det som nå preger det franske markedet.
– Nå som inflasjonen har flatet ut, gir det oss en indikasjon på hva vi kan forvente av forbruket til franske konsumenter. Det kan være et tegn på at franskmenn igjen vil være villig til å betale for sjømat og andre varer, sier sjømatutsending i Frankrike, Sigrid Louise Philippart.
Franskmenn flest spiser sjømaten sin hjemme
Også de nye forbrukerundersøkelsene fra Sjømatrådet, som viser den siste innsikten og de nyeste trendene for sjømatkonsumet til franskmenn, forsterker inntrykket om at trenden nå snur i Frankrike.
Undersøkelsen viser både fordelingen mellom måltider hjemme og ute, samt hva som ligger bak valgene franske forbrukere tar når de handler sjømat.
Når det gjelder konsum i hjemmet og ute på for eksempel restauranter, ser man ingen stor forskjell mellom artene laks, torsk og sei – men alle tre spises i langt større grad hjemme, enn ute på restaurant.
Av de som deltok i undersøkelsen er det over 70 prosent som spiser måltidene med laks, torsk og sei hjemme. Sei utpeker seg til en viss grad, hvor hele 82 prosent svarer at de spiser det hjemme. Sei er med andre ord et produkt som i mindre grad tilbys eller etterspørres utenfor hjemmet, hvor laks og torsk er mer foretrukket. Sjømatrådet i Frankrike jobber med å fremme laks, skrei og sei som er etablerte arter i Frankrike.
– Vi har mål om å løfte laksekonsumet etter en lang periode med nedgang. Når det gjelder skrei, retter vi oss i større grad mot restauranter, med tanke på kvotesituasjonen. Framover skal vi også jobbe med å løfte frem seien i enda større grad. Dette er en art jeg ser stort potensiale for i markedet på grunn av god tilførsel fra Norge, samt franskmenns ønske om fersk fisk av høy kvalitet til en god pris, sier Philippart.
Hva tenker franskmenn om sjømaten de spiser?
Ny innsikt viser også hva som ligger til grunn for valgene franskmenn gjør når det gjelder sjømaten de spiser. Fellesnevneren er i stor grad ønsket om å velge sunn mat.
Laks oppfattes som luksuriøst og sunt
I Frankrike oppfattes laks som en luksuriøs og sunn matvare av mange. 56 prosent av forbrukerne som velger laks, svarer at de gjør det fordi de søker en følelse av nytelse i maten sin. 38 prosent oppgir at motivasjonen for å velge laks kommer fra et ønske om å opprettholde et sunt kosthold, og 48 prosent sier at de aktivt søker sunne alternativer. Hele 57 prosent av laksekonsumenter oppgir også at de ser etter god verdi for pengene sine i kjøpssituasjonen.
Laks er en etablert del av det franske kostholdet, både til hverdag og fest. Det er spesielt røkelaksen som har et luksuriøst aspekt.
– Sjømatrådet jobber med å formidle laksens sunnhet, smak og allsidighet i vår kommunikasjon ut mot forbrukeren gjennom hele året. Den største kampanjen er før jul, og da er det røkelaksen som står i sentrum, forteller Philippart.
Les mer: Tradisjonsrik og trendy: Norsk røkelaks som fransk julemat
Pålitelig og tradisjonell torsk
Franskmenn anser torsk som en tradisjonell og et pålitelig matvalg. 48 prosent av konsumenter som velger torsk, svarer at valgene dere drives av ønsket om å opprettholde et sunt kosthold. 42 prosent svarer at de søker en følelse av nytelse.
Det er desto flere som er ute etter å gjøre et godt kjøp når de velger torsk: 58 prosent av de spurte ser etter god verdi for pengene sine, og er dermed prisbevisste kunder. 53 prosent av de som velger torsk, oppgir at de ser etter sunne alternativer, hvor 39 prosent også oppgir at de foretrekker naturlige produkter uten tilsetningsstoffer.
Sei: Et rimelig og allsidig valg
Der laksen oppfattes som et mer luksuriøst valg hvor opplevelsen av måltidet er viktig, og torsken som et pålitelig valg og sunt valg, preger pris og anvendelighet oppfattelsen av sei. For franske forbrukere er sei en rimelig og allsidig fisk, hvor kun 40 prosent oppgir at de velger sei fordi de søker en følelse av nytelse – mens hele 50 prosent sier de ønsker å opprettholde et sunt kosthold.
55 av de spurte sier at det er viktig for dem å se etter sunne alternativer når de handler, og så mye som 57 prosent ser etter god verdi for pengene. Kun 34 prosent franske kunder som handler sei, sier at de prioriterer smak.
– Selv om det er forskjellige grunner til at franskmenn velger de ulike artene, er det også mange fellesnevnere. Disse tre, store artene innen sjømat anses som sunne alternativer, og det er mange som vil ha god verdi for pengene sine når de handler dem. Posisjonering av laks, torsk og sei som sunn mat med mange helsefordeler, vil kunne være viktig for å nå fram til den franske forbrukeren, påpeker sjømatutsending Philippart.
Muligheter for seien: Dette er den franske seikonsumenten
I innsikten om franske forbrukere og preferanser, kommer det også fram at typiske kjøpere av fersk sei i Frankrike i 2024 er husholdninger med to personer, enten pensjonister over 65 år eller personer mellom 50 og 64 år der barna har flyttet hjemmefra. Familier med barn i husholdningen spiser også sei, men ikke like mye som de eldre.
Slik innsikt er viktig for arbeidet med nye strategier som skal løfte seien som produkt, og vise at den er et fullverdig alternativ når det blir mindre torsk tilgjengelig.
– Det er de allerede etablerte kundene som velger sei, og nå skal vi rette oss i større grad mot familier som ønsker sunn og god hverdagsfisk, sier Philippart.
– Vi vil få flere kundegrupper til å utforske seien som produkt, for eksempel gjennom mer kreative måltider, eller ved å løfte fram kvaliteter ved seien som har fått for lite oppmerksomhet tidligere. Den rike smaken og næringsinnholdet er noen av det som gjør seien til et særegent produkt med stort potensiale, konkluderer Phillipart.
Hold deg oppdatert på Frankrike
På våre landsider finner du den siste innsikten på sjømateksport til Frankrike.