Influencere + makrell i tomat = sant! Det viser resultatene til Godfisk.no

 

Nordmenn er fortsatt opptatt av makrellpålegg, skal vi tro resultatene fra årets kampanje om makrell i tomat.

- Et viktig mål med Godfisk.no sin makrellkampanje var å minne folk på dette superpålegget, og i tillegg inspirere flere til å lage ulike matretter med makrell i tomat, sier Agnete Bell, manager Norge i Norges sjømatråd.

Agnete Bell.JPG

Agnete Bell, Manager Norge i Norges sjømatråd. Foto: Privat

For å få til dette, knyttet Godfisk.no til seg kjente profiler, influencere og bloggere som laget sitt eget innhold om temaet – og dette delte de med sine følgere.

Influencere vekket engasjement for makrell

Fem profiler ble valgt ut for å nå ut til ulike målgrupper, og disse var:

·       Emilie Voe Nereng (216 636 følgere)

·       Isabella Øvrehus (178 000 følgere)

·       Krisslovesfood (142 000 følgere)

·       Jamina Blipp (43 332 følgere)

·       Stine Hartmann (36 752 følgere)

I løpet av vinteren har de alle laget fristende innlegg om hvordan de selv bruker makrell i tomat i hverdagen.

I tillegg ble Karsten Warholm og Emilie Voe Nereng sine videoer brukt i betalt annonsering på sosiale medier.

God, praktisk treningsmat

Et annet bærende element i kampanjen, var innholdsmarkedsføring. Blant annet i form av en nyhetsartikkel om fordelene med makrell i tomat.

Artikkelen «Hvor sunt er makrell i tomat?» er den mest leste artikkelen på Godfisk.no i 2023.

I artikkelen ble forskere og ernæringsfysiologer brukt som sannhetsvitner på makrellpåleggets fordeler – for både barn og voksne.

- Lesertallene viser at makrell i tomat er populært og fortsatt står sterkt i Norge. Jeg tror det er kombinasjonen av at det er et godt kjent pålegg med masse smak – og ikke minst at det er en god og rimelig kilde til Omega 3 og proteiner, sier Agnete Bell

Les saken på godfisk.no her: Hvor sunt er makrell i tomat 

Ifølge artikkelen er det vitenskapelig belegg for å si at makrell i tomat bør spises av alle, ikke minst de som er opptatt av trening og kosthold.

- Mange som trener er spesielt opptatt av proteiner. Makrell i tomat er en super kilde til dette. I tillegg til proteinene er de sunne fettsyrene, slik som omega-3, vitamin D og B12, svært viktig for unge kropper i utvikling, og hvis man er i fysisk aktivitet, sier ernæringsfysiolog i Forbrukerrådet Aysha Grönberg.

Annonsen vist 2,1 millioner ganger

Makrellannonsene var spesielt rettet mot lesere som klikker på artikler som omhandlet helse, trening og kosthold. Annonsene ble vist til sammen 2,1 millioner ganger og oppnådde hele 40.832 klikk.

- Dette er langt over benchmark, sammenliknet med liknende kampanjer, opplyser Bell.

Men hvordan ble kampanjen markedsført for å oppnå slike resultater?

Jo, ved å bruke annonser med lekre bilder av makrell i tomat, sammen med overskrifter som «Dette visste du ikke om makrell i tomat» og «Hvor sunt er makrell i tomat?».

Disse ble publisert på blant annet vg.no, tv2.no, godt.no og finansavisen.no.

- Det kan også se ut til at annonsene har vekket bred oppmerksomhet, da makrell i tomat har blitt tema for Vektklubb (VG), Jodel, Instagram, Tiktok og NRK Radio i løpet av kampanjeperioden, avslutter Bell.