Norges sjømatråd har i 2023 vært på jakt etter et kreativt byrå som kan være vår nye partner for å skape sterk opprinnelsesmarkedsføring, øke preferansen og etterspørselen etter norsk sjømat i land vi eksporterer til. Etter en intensiv prosess med 18 tilbydere, hvor fem byråer ble med videre til siste runde, falt valget til slutt på Los & Co.
«Sjømatrådet er i mål med en omfattende prosess. Etter å ha blitt kjent med mange svært kompetente byråer sitter vi nå igjen med en ny partner i Los & Co. De ga et bunnsolid inntrykk både med tanke på prosess, strategi og caseløsning. Vi gleder oss veldig til samarbeidet og til å ta ytterligere steg på vegne av norsk sjømat, sier Camilla Beck, marketing director i Norges sjømatråd.
En sentral del av oppgaven de skal ta fatt på er å lage effektiv reklame for de ulike norske sjømatartene, som skal brukes på tvers av markeder og kommunikasjonskanaler.
Knallgode tilbydere imponerte
Etter en interessant og spennende prosess med mange svært dyktige tilbydere, falt valget til slutt på Los & Co, noe teamet ser veldig fram til.
«Vi lot oss imponere hele veien av det Los & Co leverte. For oss er det viktig å ha den rette balansen mellom å kommunisere norsk opprinnelse for å differensiere norsk sjømat, og driverne for den enkelte sjømatarten, for å være relevant og bidra til å bygge sjømatkategorien. Det er vi sikre på at Los & Co vil bidra til at vi oppnår», sier Jon Hallvard Oddstøl, merkevaresjef for Seafood from Norway.
«Los & Co inspirerte oss med caseløsningen og tilbudet de leverte. Vi var på jakt etter en samarbeidspartner som kunne videreføre det gode arbeidet som over tid er lagt ned i merkevaren Seafood from Norway og norsk sjømat. Etter å ha blitt bedre kjent med dem i prosessen ser vi virkelig frem til veien videre for sjømaten vi er så stolte av», sier Camilla Beck.
«Prosessen som Sjømatrådet la opp til var tøff og intensiv, men har skapt stort internt engasjement. Teamet har gått ‘all-in’ fra første stund og vært klare på at denne skulle vi vinne. Norges sjømatråd er definitivt en betydelig kunde», sier Alexander Blomquist, kunderådgiver i Los & Co.
Ser fram til et viktig samarbeid
«Dette er en seier vi er enormt stolte over og en oppgave vi gleder oss til å ta fatt på», sier styreleder i Los & Co, Jan Christian Fosseidbråten og legger til:
–Sjømat er landets nest-største eksportvare og på mange måter det jeg vil kalle en nasjonal stolthet. Nå jubler vi selvsagt på kontoret her i dag. Personlig vil jeg vel å merke bare komme i gang fortest mulig med å øke interessen og verdien av norsk sjømat.
«I dag eksporteres det sjømat for over 150 milliarder til nærmere 150 land, og Sjømatrådet er svært stolte over den norske sjømaten vi får æren av å representere verden over. Da er det også viktig for oss å ha kompetente og engasjerte samarbeidspartnere. Vi er takknemlige for at så mange engasjerte seg i denne anbudsprosessen. Vi ønsker Los & Co hjertelig velkommen i sjømatfamilien», sier administrerende direktør i Sjømatrådet, Christian Chramer.
Grundig og givende prosess
Jakten på et nytt kreativt byrå er ingen enkel oppgave, og hele 18 tilbydere deltok i prekvalifiseringen. Etter en grundig evaluering gikk fem videre til siste runde, som også innebar en casebesvarelse.
«Vi har fått gleden av å bli kjent med svært spennende og kompetente byråer og latt oss imponere av alle de kreative menneskene som har gitt sine innspill og delt sine tanker med oss. I tråd med konkurransegrunnlaget og kriteriene ble prosessen givende og god, og vi ser nå fram til et lekent samspill med våre nye partnere», sier Camilla Beck.
Sterke og kompetente team står klar
Kjerneteamet fra Los & Co vil bestå av:
- Jan Christian Fosseidbråten - Senior rådgiver/styreleder
- Alexander Blomquist – Kundeansvarlig
- Nora Gauslaa – Prosjektleder
- Anders Erikson – Planner
- Marius Aasen – Kreativ leder
- Casper Evensen – Kreatør
- Jo Espen Johansen – Kreatør
- Hans Christian Grønn – Kreatør
- Designere: Marianne Ryalen, Viktor Kruse, Katrine Naustdal, Marius Halvorsen
De vil arbeide tett med Sjømatrådets marketing-avdeling og sjømatutsendinger for å kunne lage reklame som vekker oppmerksomhet og gir effekt for norsk sjømat.
Takker for samarbeidet
Til slutt ønsker Sjømatrådet å rette en stor takk til Try, som vi har samarbeidet så godt med over mange år. Vi er stolte over det vi har fått til sammen – med en sterk merkevare og høy preferanse for norsk sjømat verden over.
«Samarbeidet med Try har gitt norsk sjømat en meget sterk plattform og gitt oss et veldig godt grunnlag å jobbe videre med, noe vi er svært takknemlige for. Etter å ha definert våre behov for fremtiden og kjørt en ny anbudsprosess i tråd med lov om offentlige anskaffelser gleder vi oss til å se Los & Co i sving sammen med oss», sier Camilla Beck.