Saudi Horeca er den største messen i sitt slag i Saudi-Arabia, og tiltrekker seg flere titalls tusen aktører innen matvare- og hotellbransjen.
I fjor deltok fire norske bedrifter, og de gode tilbakemeldingene gjør at Sjømatrådet vil arrangere felles stand også i år, ifølge Ingelill Jacobsen som er prosjektleder for nye markeder i Norges sjømatråd.
Med messedeltakelsen og felles stand for norske eksportører på Saudi Horeca ønsker Norges sjømatråd å tilrettelegge for at eksportørene kan møte potensielle kunder fra regionen.
Midtøsten-regionen er en viktig del av satsingen på nye markeder, og det har vært en kraftig økning i eksporten av sjømat til regionen generelt og Saudi-Arabia spesielt.
I fjor eksporterte Norge rundt 5000 tonn sjømat til en verdi av over 262 millioner norske kroner til Saudi-Arabia. Det utgjør en økning på 40 prosent i mengde og 12 prosent i verdi sammenliknet med 2017. Det meste av dette står laksen for. Den gode eksportøkningen tyder på at potensialet for videre vekst er stort, ifølge Jacobsen.
Hun viser til at myndighetene i landet har et konkret mål om å øke innbyggernes sjømatkonsum. I Saudi-Arabia bor det rundt 33 millioner mennesker, og befolkningen vokser raskt. Gjennomsnittlig spiser hver innbygger bare tretten kilo sjømat i året (FAO 2013), og livsstilssykdommer og overvekt er utbredt. Myndighetene har derfor økt fokus på sunn mat og helse, noe som kan gi gode muligheter for norsk sjømat.
Å utvikle nye markeder for norsk sjømat er et strategisk viktig satsingsområde for næringen. Sjømatrådet skal ta fellesinvesteringer og redusere risiko for enkeltaktører og norsk sjømat i sin helhet og være en døråpner for næringen.
Messen går av stabelen i hovedstaden Riyadh 26.-28. november.
Påmeldingsfrist for deltakelse på felles stand er 2. september.