Når Sjømatrådet i denne uken lanserer sin første store internasjonale kampanje med fotballstjernen Erling Braut Haaland, får Senja-fiskeren Christina Paulsen Waage (21) en helt sentral rolle.

I oktober ble de to første kampanjefilmene med Haaland lansert. De har «Godfisk» som avsender og skal vises i det norske markedet. Mandag 4. november var det premiere på et helt nytt filmkonsept, denne gangen i eksportmarkedene.

Kampanjestart i Italia, Portugal og Brasil

– Vi er veldig stolte over å presentere vår første store internasjonale kampanje med vår verdenskjente sjømatambassadør, med «Seafood from Norway» som avsender. Det første uttaket er i Portugal, Brasil og Italia, der klippfisk og tørrfisk har hovedrollen. Etter hvert skal vi koble kampanjen på flere markeder og arter, sier markedsdirektør i Norges sjømatråd, Camilla Beck.

Konseptet er utarbeidet i samarbeid med reklamebyrået Los & co, og opptakene er gjort på Valhall Arena i Oslo, på Røst i Lofoten og i Botnhamn på Senja.

Se klippfiskfilmen her!
Se tørrfiskfilmen her!

Parallellhistorie med Haaland og en fisker

– Ved hjelp av visuelle grep ønsker vi å knytte Haaland og våre egne helter i sjømatnæringen sammen. Målnettet, fiskegarnet, garnblåsen og fotballen er noen av ingrediensene i en historie om opphav, sjømat og tradisjoner. Resultatet er vi veldig fornøyde med, sier Kari-Anne Johansen, som er marketing manager konvensjonell i Norges sjømatråd.

Filmen bygger på en parallellhistorie med Erling Braut Haaland, en norsk fisker og representanter fra klippfisk- og tørrfisknæringen.

– Selv om de er på svært ulike arenaer i det daglige, har de den samme iboende kraften i seg fra naturen og fisken i det høye, kalde nord. Vi har kryssklippet scenene fra fiskerens yrkesliv og Haalands fotballhverdag. Det hele avsluttes med at Haaland får servert en ferdig fiskerett, sier tekstforfatter Ragnar Roksvåg i Los & co.

Les også: Sjømatrådet lanserer «Godfisk»-kampanje med Haaland

Ingen skuespillererfaring

Fiskeren som han refererer til, heter Christina Paulsen Waage. Til daglig jobber hun på den 35 fot store sjarken «Småen». Nå inntar 21-åringen fra Botnhamn på Senja den virkelig store scenen, når kampanjen med henne og fotballstjernen Erling Braut Haaland skal vises i hele verden.

– Jeg har ingen erfaring som skuespiller, men jeg måtte selvsagt takke ja da henvendelsen kom fra Sjømatrådet. Dette er ikke et tilbud jeg får hver dag, og det var jo kjempeartig å være med på, sier Christina Paulsen Waage.

Vil vise at kvinner også kan jobbe som fiskere

– Hvordan blir det å se seg selv i samme reklamefilm som Erling Braut Haaland?

– Jeg har ikke fått tenkt så mye på det, men det er litt skummelt. Så langt begrenser min medieerfaring seg til en sak i lokalavisen Folkebladet da jeg kjøpte sjarken tidligere i år, men nå kan jeg vise at kvinner også kan jobbe som fiskere til et enda større publikum. Det synes jeg er en viktig rolle. Vi trenger nemlig at enda flere kvinner velger fiskeryrket.

Opptakene ble gjort utenfor Botnhamn i september og tok totalt nærmere åtte timer.

– Det var en helt ny opplevelse, men jeg håper at jeg klarte å gjøre en god jobb med å vise frem min hverdag. Jeg har sett noen klipp, men det har nok ikke helt gått opp for meg hva jeg har vært med på, sier Waage.

– Stolt av Haaland

Hun er ikke veldig opptatt av fotball, men kjenner likevel veldig godt til Erling Braut Haaland.

– Jeg har ikke tid til å følge med på fotball, men jeg er veldig stolt over at Norge har en slik verdensstjerne. I tillegg er det jo veldig sporty av ham å være sjømatambassadør og representere norsk sjømat. Det er viktig, for han kan vise en hel verden hva Norge har å by på, sier Senja-kvinnen, som til daglig fisker mest sei og kveite med garn.

Filmen blir en del av kampanjen i Italia

I Italia skal filmen vises på TV og blir en sentral del av kampanjen for tørrfisk som starter i november.

– Målet er å bidra til økt tørrfisksalg og styrke forbrukernes bevissthet knyttet til denne fantastiske norske råvaren. Kampanjen blir en blanding av TV-reklame, video på nett, annonser i sosiale medier, partnerskap med matinfluensere og samarbeid med kokker, sier Norges sjømatråds utsending til Italia, Tom-Jørgen Gangsø.