De siste fem årene har lakseeksporten til Sør-Korea økt med hele 172 prosent i volum og over 300 prosent i verdi. Tall fra 2018 viser at Norge eksporterte 25.400 tonn laks til Sør-Korea, noe som tilsvarer en verdi på nesten 2 milliarder kroner. I tillegg har Norge en markedsandel på 99 prosent av fersk, atlantisk laks.
De siste månedene har Sjømatrådet imidlertid måttet bruke mye ressurser på myteknusing og mediehåndtering - etter at en blogg på starten av nyåret kom med påstander om at laks er giftig mat. Ifølge Sjømatrådet ser man slike påstander i useriøse fora fra tid til annen, men i Korea er veien som regel kortere fra sosiale medier til seriøse medier enn andre steder.
-Eksportveksten er selvsagt svært positiv, men med stadig større posisjon må vi rigge oss rett og jobbe enda mer med kunnskapsformidling og mediehåndtering på godt og vondt, sier Gunvar L. Wie, fiskeriutsending i Sør-Korea.
For markedsarbeidet for norsk sjømat i utlandet består i mer enn å promotere fisk og skalldyr.
-Sjømatrådets jobb består også i å kontinuerlig å sikre den norske sjømatens og sjømatnæringens omdømme, både proaktiv og reaktiv.
Omfattende testing av norsk laks
Den høye aktiviteten bloggen fikk på sosiale medier førte til at hovedkringasteren i Korea, SBS, var på full fart ut med en sak om at oppdrettslaks var noe av de giftigste matproduktene i butikken.
- De kom heldigvis til oss for mer informasjon og fikk tilstrekkelig med dokumentasjon som førte til at de droppet saken, forklarer Wie.
Men det stoppet ikke der. Videre plukket en annen useriøs medieaktør opp ballen som på nytt førte til uro på nettet. Denne gang med påstander om at noen markeder ikke tillater import av norsk laks på grunn av farlige kadmium-nivåer. Det hele gikk så langt at flere importører begynte å kjøre egne tester av norsk laks.
-Vi ble nedringt med mange rare spørsmål, for å si det sånn, sier Wie. Det mest urovekkende med saken var at den nådde politikere i parlamentet, som krevde at det koreanske mattilsynet måtte se nærmere på norsk laks.
Stemplet som fake news
Etter flere dager med uro lykkes vi med å få en dialog med koreanske matmyndigheter. De fikk også tilsendt dokumentasjon og valgte selv å gå ut på sosiale medier, der de stemplet disse sakene som fake news, sier Wie.
Wie oppfordrer alle næringsaktører med lakseeksport til Sør-Korea om å melde inn ved unormale henvendelser fra sørkoreans hold.
-Det er viktig både for kartleggingen av slike hendelser og for å minimalisere omfanget. Vi har god erfaring på at det har effekt.