Når Sjømatrådet nå skal løfte frem norske skalldyr i Tyskland, er skreiens suksess i landet en viktig del av oppskriften.
- Takket være strategisk markedsarbeid gjennom mange år, har hele 77 prosent av tyskerne hørt om skrei. Det gir unike synergier når vi nå skal posisjonere våre aller beste skalldyr overfor importører og toppkokker i Tyskland. Vi har lykkes med skreien, og nå er det skalldyrenes tur, sier Norges sjømatråds utsending til Tyskland, Kristin G. Pettersen.
333 Michelin-restauranter
I Tyskland finnes det 333 Michelin-restauranter. 10 av dem har tre stjerner, 50 har to stjerner og 273 har en stjerne. Det er mot dette high end-segmentet at Sjømatrådet spisser sin skalldyrkampanje.
- Det er faktisk flere Michelin-restauranter i Tyskland enn i Spania, så potensialet er formidabelt. Norske skalldyr finnes allerede på menyen til de beste restaurantene i verden på grunn av sin høye kvalitet, men i den tyske gastronomien er ikke posisjonen like sterk. Det skal vi nå gjøre noe med, sier Kristin G. Pettersen.
Sterk vekst i 2023
Ifølge eksportstatistikken til Norges sjømatråd de siste fem årene, var 2019 toppåret for norsk skalldyreksport til det tyske markedet. Da ble det eksportert skalldyr for 38,9 millioner kroner. I 2022 ble det eksportert 138 tonn skalldyr fra Norge til Tyskland, til en verdi av 35,4 millioner kroner.
Ferske eksporttall til Tyskland viser en god vekst i første kvartal 2023 sammenlignet med samme periode i fjor. For levende skalldyr fra Norge har det vært en verdivekst på 93 prosent og en vekst i volum på 78 prosent.
- Direkteeksporten utgjør imidlertid bare en del av den totale verdien, da mye sjømat fra Norge flyter inn i det tyske markedet via foredlingsland som Polen. Tyskland er faktisk Norges største konsummarked for sjømat, understreker Pettersen.
Satser 3 mill. frem til 2024
Sjømatrådet har satt av totalt tre millioner kroner til skalldyrprosjektet i Tyskland, som skal løpe frem til 2024. Som et ledd i utrullingen av kampanjen samlet Sjømatrådet i fjor høst en rekke stjernekokker, tyske journalister, importører og norske skalldyraktører til et stort arrangement i Michelin-restauranten 100/200 i Hamburg.
Viktig bidrag til tysk gastronomi
- Jeg er alltid på utkikk etter nye produkter, og i så måte var jeg begeistret over den store bredden av skalldyr som ble presentert her. Hvis vi både kan bli tilbudt topp kvalitet og mangfold, er det et viktig bidrag til den tyske gastronomien. Nå ser jeg frem til å bli kontaktet av norske skalldyrleverandører fremover, sier Kevin Fehling.
Han er innehaver av The Table, Hamburgs eneste 3-stjerners Michelin-restaurant, og en av Tysklands mest anerkjente kokker.
Stolt norsk kokk
En av dem som disket opp 15 lekre skalldyrretter for gjestene, var Heidi Bjerkan som er daglig leder på Michelin-restauranten Credo i Trondheim.
- Det er alltid fint å presentere norsk sjømat. Jeg er personlig fantastisk stolt av de norske skalldyrene og føler meg ydmyk og beæret over å få jobbe med slike fine råvarer, sier Heidi Bjerkan.
Viktig å finne flere markeder
På menyen sto blant annet reker, kongekrabbe, kuskjell, kråkeboller, østers, knivskjell, kamskjell, sjøkreps og taskekrabbe. Markedssjef Hanne Benjaminsen i Honningsvåg-selskapet Cape Fish Sales var en av gjestene. Hun er spent på effekten av skalldyrsatsingen.
- Selv om et slik arrangement kanskje ikke utløser noen direkte salg, er en slik arena med på å bygge skalldyrkategorien. I en tid der kjøpekraften svekkes rundt om i verden, er det ekstra viktig å finne enda flere eksportmarkeder. Jeg har veldig tro på denne satsingen og anser Tyskland til å ha et godt potensial for norske skalldyr, sier Benjaminsen.
Ser potensial i fryst kongekrabbe
Cape Fish jobber ikke direkte mot Tyskland i dag, men det tror hun kan endre seg fremover.
- Vi har vært lite til stede i det europeiske markedet, men jeg tror at det vil bli viktigere å være med her i årene som kommer. Når det gjelder Tyskland, tror jeg for vår del at fryst kongekrabbe kan ha et større potensial enn levende, forklarer Hanne Benjaminsen.
Må trygge innkjøperne
Europeiske land har sakte, men sikkert åpnet for levende skalldyr. Tyskland har lenge ligget i bakleksen på grunn av et strengt regulativ, men dette begynner å løsne. Det gleder konsernsjef Svein Ruud i Norway King Crab.
- Jeg har veldig tro på det tyske markedet og er positiv til satsingen. Nå gjelder det å bygge sten for sten og trygge innkjøperne om at kvaliteten på norske skalldyr er like god, enten du spiser dem i Norge eller ute i verden. I dette segmentet er kun det beste godt nok, sier Ruud.