I forrige uke tok Sjømatrådet med seg 10 norske eksportører til millionbyen Lagos i Nigeria. Tørrfisk har en sterk profil i det nigerianske markedet, men det er også økt etterspørsel etter laks og andre sjømatprodukter fra Norge.
Bevisstheten om at tørrfisken er fra Norge er ganske stor i Nigeria, og den norske opprinnelsen er et godt kvalitetsstempel for den nigerianske forbrukeren. I Nigeria er det er det veldig viktig med personlig kontakt mellom eksportør og importør, så det var mye fokus på å bygge relasjoner.
For deltakerne var det innholdsrike dager i Nigeria. På sjømatfestivalen i regi av Sjømatrådet fikk norske eksportører og andre nigerianske aktører vise fram produktene sine for hverandre og for publikum. Festivalen hadde over 500 mennesker på besøk. Under festivalen ble det også avholdt en kåring av Nigerian Stockfish Chef 2018. I forkant av festivalen hadde vi en oppskriftskonkurranse på nett, hvor lokale matinteresserte kunne sende inn sin beste oppskrift med norsk tørrfisk. Av de mange oppskriftene vi fikk inn, kåret vi topp 5. Vinneren ble Adebola Oshi, som fikk en komfyr, i tillegg til et sett med gryter og kniver. Under festivalen arrangerte Sjømatrådet også et seminar som handlet om hvordan vi vanner ut tørrfisk i Norge, og kokk Roy Magne Berglund fra Ballstad hadde et innlegg om hvordan vi bruker tørrfisk i norsk matlaging. Han driver Lofoten Food Studio i Ballstad.
Det ble også arrangert sjømatfestival på The Wheatbaker Hotel, der de norske eksportørene fikk presentere alle produktkategoriene. Her ble det presentert både produkter av både tørrfisk, pelagiske sjømatprodukter og laks. Det ble også anledning til å besøke det største tørrfiskmarkedet i Lagos, Whitesands stockfish market, hvor de norske aktørene fikk se hvordan produktene ble markedsført og solgt. På kvelden var det duket for sjømatmiddag på The George Hotel, laget av Roy Magne Berglund. 100 innbudte gjester ble servert norsk sjømat, og det ble møtt med stor begeistring blant deltakerne.