- Med plass til over 1 000 gjester vil det serveres så mye som 9 000 måltider om dagen, 500 av dem med norsk laks, anslår Yogi Shergill, mannen som har ledet Sjømatrådets prosjekt i India de siste to årene.
Den svenske møbelgiganten åpnet torsdag 9. august sitt første av mange planlagte varehus i India. Butikken i Hyderabad er på gigantiske 40 000 kvadratmeter.
11 millioner laksemåltid i året
- I et så stort marked som India har IKEA-restaurantene alene et stort potensial for laks. IKEA planlegger 25 varehus i India over de neste årene, hvor norsk laks skal serveres i restaurantene. Det kan bety så mye som 11 millioner laksemåltid i året, sier Shergill.
IKEA satser på å nå ut til et bredt publikum i India, og lokker med lave priser for å friste en større del av befolkningen. For et måltid med norsk laks må man ut med rundt 50-lappen. I tillegg har IKEA i India allerede utstedt 100 000 familiemedlemskort som gir fordeler som lavere priser i restauranten og rabatter i butikken.
Voksende middelklasse
- India har en raskt voksende middelklasse, og de er veldig interesserte i nye matretter og i å prøve nye ting. Tradisjonelt sett spiser ikke indere laks, men det tror jeg vil endres, og gjennom IKEA har vi en fantastisk arena der norsk laks kan finne veien til den indiske middelklassens matvaner, sier Shergill.
IKEA har laget egne oppskrifter med sauser produsert i India for den norske laksen, og for signaturretten med svenske kjøttbullar har varehuset i India laget sine egne vegetar- og kyllingboller.
Store ekspansjonsplaner
IKEA melder at de forventer at rundt 6 millioner mennesker vil ta turen til varehuset i Hyderabad i løpet av det neste året. Frem mot 2025 planlegger IKEA om lag 25 varehus og mindre showroom i India, med investeringer på over 12 milliarder kroner.
- Jeg tror at IKEA vil gjøre det stort i India, og forhåpentligvis også bidra til å få norsk laks regelmessig inn på indiske matfat, sier Shergill.