I år har Sjømatrådets utsending i Frankrike et enda mer stjernespekket «skreilag» enn i fjor for å inspirere franskmennene til å kjøpe og lage skrei hjemme på sitt eget kjøkken. Blant dem er Mory Sacko, eier av Paris-restauranten Mosuke, som nylig kunne smykke seg med sin første Michelin-stjerne. Sacko er en av Frankrikes største «kokke-rocke-stjerner» på Instagram der han har 154 000 følgere som lar seg inspirere av mattipsene og oppskriftene hans.
-I Frankrike er det svært populært å følge kokker på Instagram, og de dyktigste kokkene er nesten som rockestjerner å regne. Derfor utgjør skreivideoer og -oppskrifter fra kokke-influensere på Instagram en viktig del av årets skreikampanje, kan Trine Horne fortelle.
Årets franske Instagram-team for den norske skreien består av fire kjente kokker i tillegg til Mory Sacko. Til sammen har kjendiskokkene rundt 700 000 følgere, noe som vil gi en stor spredning av det glade budskap om den unike norske skreien.
I tillegg til Instagram skal skreireklame også dukke opp på fransk TV, Youtube, Facebook, Pinterest og i matvarebutikker når kampanjen starter i midten av februar.
Skrei med ungdommelig tvist
Viktige mål for kampanjen er å øke kjennskapen til kvalitetsmerket skrei og å inspirere franskmennene til å tilberede skrei hjemme på sitt eget kjøkken. For i år som i fjor vil koronapandemien legge en rekke føringer for gjennomføringen av promoteringen.
-Når restaurantene holder stengt må vi få folk til å lage skreimåltidet hjemme, og nettopp det er det kjendiskokkene skal vise i sine videoer på Instagram.
-Vi satser spesielt på å nå milleniumsgenerasjonen, derfor har kokkene komponert skrei-retter med ungdommelig vri, sier Horne.
Blant de fristende rettene kjendiskokkene skal by på er sitrusmarinert skrei posjert i aromatiske oljer, korianderjuice og dillyoghurt, ceviche av skrei, misomarinert skrei og skrei marinert som gravlaks.
-Jeg er veldig glad i skreimølje på tradisjonelt vis, men må innrømme at disse rettene gir meg vann i munnen, smiler sjømatutsendingen.
Vann i munnen skal også franske matjournalister få når stjernekokken Alexia Duchêne sender dem matkasser med ingredienser til et festmåltid av skrei de kan teste ut hjemme. Duchêne var også med og frontet fjorårets skreikampanje, men deler av de planlagte kokkearrangementene måtte avlyses på grunn av pandemien.
-Men vi lar oss ikke stoppe av pandemien, vi har bare måttet tenke annerledes: så når ikke journalistene kan komme til Alexia så får Alexia komme til dem gjennom matkasser på døren.
Økt hjemmekonsum
Da koronapandemien lammet Frankrike i fjor vår satt det også noen kjepper i hjulene for gjennomføringen av skreikampanjen 2019. Ferskvarediskene holdt stengt, konsumet av fersk torsk gikk ned mens folk spiste mer av den frosne. Sjømatutsendingen måtte snu seg rundt og gjøre endringer i planene, men til tross for pandemien ble kampanjen en suksess.
-Målene i 2020 var å øke kjennskapen, kunnskapen og preferansen til norsk skrei, noe vi klarte med god margin. Det kan vi si oss godt fornøyd med.
-I år er det altså hjemmekonsumet som står i fokus. Vi er bedre forberedt i forhold til pandemien, fiskediskene holder åpne, og jeg har stor tro på at vi skal klare å øke konsumet av skrei, sier Horne som gleder seg til å komme i gang med kampanjen som skal pågå i februar og mars.