Økt netthandel og hjemmekonsum er noe av forklaringene på de historiske eksporttallene for norske reker til Kina i mai.
Til tross for at det har vært en volumnedgang i eksporten for reker de siste månedene, er det noen markeder som skiller seg ut. Spesielt fryste og pillede reker til Kina har hatt en markant verdivekst. Eksportverdien for norske reker til Kina i mai er den høyeste verdien noensinne i en enkeltmåned.
Verdivekst på 556 prosent
Sjømatrådets fiskeriutsending til Kina, Victoria Braathen, forteller at eksporttallene for norske skalldyr i mai viser en betydelig økning. Snøkrabbeeksporten har for eksempel hatt en verdivekst på 137 prosent fra januar til mai sammenlignet med samme periode i 2019. I 2020 har vi solgt snøkrabbe for 25,5 millioner kroner til Kina.
- Laksen er fortsatt Norges sterkeste merkevare i Kina, men nå har kinesiske aktører også fått øynene opp for fryste reker fra Norge. Sammenlignet med samme periode i 2019, har vi i de fem første månedene i år hatt en samlet verdivekst på 556 prosent for norske reker til Kina, sier Braathen.
Økt netthandel
Hun peker spesielt på to faktorer når hun forklarer årsaken til den enorme verdiveksten.
- En annerledes vår har gitt økt netthandel og større muligheter for forbrukerne til å utforske sjømatprodukter for tilberedning hjemme. Ettersom dagliglivet i stor grad er tilbake, har også restaurantkonsumet av reker tatt seg opp, opplyser Braathen.
Skalldyrsatsing i Kina
Rekeveksten harmoniserer godt med Sjømatrådets skalldyrsatsing i Kina.
- Utviklingen vi nå ser gir et veldig godt utgangspunkt for videre markedsarbeid for norske reker i Kina. Sjømatrådet er allerede i gang med satsing i det kinesiske markedet for norske reker og skalldyr.
- Satsingen skjer i tett dialog med næringen i Norge og lokale partnere der vi gjør vurderinger av hensiktsmessige aktiviteter i markedet for høsten 2020, forteller Braathen.