Med denne posten på Instagram viser Erling Braut Haaland sine 38 millioner følgere at han er blitt ambassadør for norsk sjømat.
Før påske ble det kjent at den norske verdensstjernen har inngått en avtale med Norges sjømatråd.
I de neste 2,5 årene skal han fronte norsk sjømat ute i den store verden og bidra til å løfte sjømatkonsumet i Norge – med «Seafood from Norway» og «Godfisk» som avsendere.
Enorm respons
Torsdag kveld fortalte han selv om avtalen. Det gjorde han på sin Instagram-konto som har 38,6 millioner følgere.
I løpet av halvannen uke har over en halv million følgere likt innlegget til Haaland. Det er tall som digital marketing manager i Norges sjømatråd, Kathrine Friis Schjetne, er svært fornøyd med.
– Responsen har vært veldig bra og langt bedre enn sammenlignbare poster på Instagram. Det kan tyde på at matchen mellom Haaland, fotball og sjømat har et sterkt globalt språk som treffer veldig godt, sier hun.
Her er Haalands Instagram-tekst
Torsdag kveld fortalte han selv om avtalen. Det gjorde han på sin Instagram-konto som har 38,6 millioner følgere.
I posten står det:
"I’m proud to announce my new partnership with Norwegian seafood and @seafoodfromnorway_global!
Norwegian seafood has a story closely tied to my country's heart – it’s part of who we are. The cold waters of Norway are rough but rewarding; they are the foundation for creating world-class seafood.
I’ve dedicated my life to staying healthy to perform at the highest level, and seafood has always been part of my diet.I look forward to working closely with the great people managing one of my home country's biggest exports.
Stay tuned for much more in the upcoming months”.
Når mange millioner følgere
I løpet av en uke har 653 000 følgere likt posten.
– Erling Braut Haaland er en superstjerne som når ut med sine budskap til svært mange. Begrunnelsen for hvorfor han nå skal fronte norsk sjømat kommer derfor til å nå millioner av hans følgere over hele verden, sier markedsdirektør Camilla Beck i Norges sjømatråd.
– Norsk opphav betyr noe
I innlegget har Haaland brukt emneknaggene #norwegianseafoodcouncil, #norgessjømatråd, #godfiskno og #seafoodfromnorway.
– Vi er svært stolte av vår felles merkevare. Når Seafood from Norway-merket benyttes, kan forbrukerne i hele verden være helt trygge på at sjømatproduktet har norsk opphav. På den måten viser vi i likhet med Erling Braut Haaland at vi er stolte over å være norske og at norsk opphav betyr noe, sier Beck.
Her kan du lese Haalands post på Instagram!
– Den norske sjømatnæringen må gjerne dele dagens Haaland-post på sine Instagram-kontoer. På den måten får vi synliggjort samarbeidet til enda flere, sier Camilla Beck.
Les også: Erling Braut Haaland skal fronte norsk sjømat i hele verden