Vi kan ikke love deg en hvit og snørik jul i år, men vi kan love deg at vi skal inspirere til at både hvit og rød fisk og annen sjømat settes på bordet frem mot årsskiftet.

-  Det sier Sjømatrådets fungerende markedssjef i Norge Guro Jahre Lund idet hun sparker i gang Sjømatrådets julekampanje mandag 16. november. Med kampanjekonseptet «3 i uka» som avsender vil vi gi inspirasjon og synlighet til lutefisk, juletorsk, julekveite, julesild, poke med laks og småretter av kamskjell, laks, kveite og røkt laks frem mot årsskiftet.  

Det er mye som tyder på at julen i år blir en jul vi kommer til å huske. Enten fordi vi endelig kan være sammen med venner og familie, eller fordi vi må nøye oss med videosamtaler og telefonkontakt med de vi ikke kan være sammen med. Det som er sikkert, er at alle gleder seg til jul og at mange vil servere sjømat til sine nære og kjære.

Julebord og julens middager

Julebordet med jobben og gode venner er trolig avlyst eller utsatt og serveringsbransjen har nok en gang fått kjenne på koronasmellen. Lutefisk er likevel kongen i julebordsesongen og vi ønsker å inspirere til at flere vil servere lutefisk hjemme til seg og sine nære.

Lutefisk, juletorsk og julekveite er første del av kampanjen fra uke 47 til uke 50.

Sildeverksted

De siste to ukene før julehøytiden er det julesild som er i fokus. Sild i ulike varianter topper ethvert frokostbord eller koldtbord i jula, og det passer også å gi bort som en spiselig julepresang. Kanskje vil en roligere førjulstid bidra til at flere finner tid til et lite sildeverksted i år. 

Poke og forretter

I romjulen er vi klare for et lett og smaksrikt sjømatmåltid mellom julemat og nyttårsfeiring. Poke med laks vil nok treffe mange som et godt alternativ, før vi igjen er klare for feiring. Trolig vil også nyttårsfeiringen bli annerledes i år. En skikkelig treretters nyttårsmiddag bør bestå av i alle fall én sjømatrett. Og på vei ut av 2020 frister vi med forretter og småretter av kamskjell, laks, kveite og røkt laks.

Kampanjesynlighet

For å sikre at så mange som mulig skal kunne la seg inspirere av de gode sjømatrettene annonserer vi i digitale medier, utendørs og i sosiale medier. I tillegg vil alle rettene få stor oppmerksomhet og god plassering på 3iuka.no i kampanjeperioden.

Kampanjeplan:

Uke             Retter
47-50          Julens sjømatmiddager
51-52          Sild
52-53          Poke og forretter