Kategorier
Publiseringsdato
Navigate forward to interact with the calendar and select a date. Press the question mark key to get the keyboard shortcuts for changing dates.
Navigate backward to interact with the calendar and select a date. Press the question mark key to get the keyboard shortcuts for changing dates.
juli, 2020
Sjømatretter som gir deg feriefølelsen
Denne sommeren må mange nordmenn endre sine ferieplaner. Lange lunsjer på travle fortauskafeer i utlandet blir det mindre av i år. Vi ønsker derfor å gi deg en smak av norsk sjømat slik den tilberedes ute i verden og dermed få feriefølelsen hjemme på ditt eget kjøkken.
Ny studie: 7 av 10 nordmenn ønsker å spise mer sjømat
Sjømatkonsumet i Norge er dalende. I en stor internasjonal undersøkelse sier likevel 70
prosent av nordmenn at de godt kan tenke seg å spise mer fisk og skalldyr.
Johan Kvalheim blir Sjømatrådets nye utsending til Japan og Sør-Korea
Sjømatrådets tidligere utsending i Frankrike, Johan Kvalheim, tar over stafettpinnen i Japan og Sør-Korea.
Svak norsk krone ga tidenes høyeste eksportverdi for norsk sjømat i første halvår
Eksportverdien av norsk sjømat har aldri vært høyere i et første halvår enn i 2020. I årets seks første måneder eksporterte Norge sjømat for 52,9 milliarder kroner. Det er en verdivekst på 3,5 prosent, eller 1,8 milliarder kroner, målt mot første halvår i fjor.
Digital deltakelse på World Seafood Shanghai
Norske eksportører som ikke har mulighet å delta på sjømatmessen World Seafood Shanghai i august, kan nå sikre seg profilering via en eksportør- og produktkatalog. Interesserte parter bes om å registrere seg.
juni, 2020
Makrell på boks bestselger i Japan
I Japan er boksmakrellen langt mer populær enn tunfisk på boks. Koronasituasjonen har økt preferansen for makrellen ytterligere. Makrell er også den fisken flest japanere ønsker å spise mer av.
Fiskesprell får 10,5 millioner kroner
Kostholdsprogrammet Fiskesprell, som skal få barn og unge til å spise mer fisk, får til sammen 10,5 millioner kroner fra fiskeriminister Odd Emil Ingebrigtsen.
Koronavirusets konsekvenser for norsk sjømateksport
Koronapandemien fører til økt usikkerhet i verdenshandelen og vi ser endringer i forbrukeradferd og transportmønster som påvirker flere markeder. Spesielt utsatt er restaurantsegmentet (Horeca), mens det rapporteres om en økning i dagligvare og matleveringstjenester til hjemmet som følge av utstrakt hjemmekarantene i flere berørte markeder. En svekket norsk krone bidrar til å dempe noe av effekten knyttet til lavere etterspørsel.
Disse skal representere norsk klippfisk i Portugal
Influenser Joana Barrios og kjøkkensjef Nuno Bergonse ble nylig utnevnt til ambassadører for norsk klippfisk i Portugal.
Angående Covid-19-funn på matmarked i Beijing
Torsdag 11. juni ble det påvist tilfeller av Covid-19 som knyttes til Beijings største ferskvaremarked. All mat og alle mennesker som har vært innom er nå gjenstand for tiltak, noe som også rammer norsk laks.
Historisk høy rekeeksport til Kina
Økt netthandel og hjemmekonsum er noe av forklaringene på de historiske eksporttallene for norske reker til Kina i mai.
Omdømmeløft for norsk laks i Frankrike
Den norske laksens gode navn og rykte i Frankrike fikk seg en knekk etter en TV-dokumentar i 2013. Flere år med målrettet markedsarbeid har nå bidratt til å snu trenden. Franskmennene har igjen tatt norsk laks inn i varmen.
Skalldyrkonferansen 2020
Vi har gleden av å ønske norsk skalldyrnæring velkommen til et skalldyrwebinar der vi deler vår markedsinnsikt og betraktninger om nåværende utviklinger, både her hjemme i Norge og internasjonalt.
Logg inn
for å se innhold
for å se innhold
Nytt verdifall for sjømateksporten
Sjømateksporten opplever et verdifall for andre måned på rad. I mai eksporterte Norge sjømat for 7,8 milliarder kroner. Det er en reduksjon på 764 millioner kroner, eller 9 prosent, sammenlignet med mai i fjor.
Her liker alle norsk klippfisk- men ingen vet hvor den kommer fra
Ingen i hele verden spiser mer norsk klippfisk av sei per person enn folk fra Jamaica. Likevel er det nesten ingen som vet at den er norsk. Det vil Sjømatrådets fiskeriutsending i Karibia gjøre noe med.
Årets møteplass for skalldyr går digitalt
Årets Skalldyrkonferanse 2020 var planlagt å arrangeres 10. juni i Oslo. På grunn av koronasituasjonen har vi valgt å gjennomføre det som et digitalt arrangement.
mai, 2020
3 i uka-konseptet er nå justert og koronatilpasset
Siden oppstarten av kommunikasjonskonseptet «3 i uka» i mars 2018 har Norges sjømatråd gjennomført flere reklamekampanjer rettet mot unge under 40 år. Det er også lansert et program for støtte til kultur- og idrettsarrangement. Resultatene fra reklamekampanjen som startet opp høsten 2018 viser at kampanjen har falt i smak og har hatt effekt.
Høy kvalitet på årets skrei
Høythengende designpris til Sjømatrådets internasjonale nettsider
Prisen plasserer Sjømatrådets nye, internasjonale nettsider på kartet sammen med noen av Europas beste nettsteder.
Koronasituasjonen: Klippfiskkampanje i Brasil ble digital
Som følge av koronarestriksjonene gikk årets påskekampanje for klippfisk i Brasil i all hovedsak i digitale kanaler.