Influenser Joana Barrios og kjøkkensjef Nuno Bergonse ble nylig utnevnt til ambassadører for norsk klippfisk i Portugal.

Lokale sjømatambassadører har en sentral rolle i Sjømatrådets internasjonale markedsføringsarbeid og bidrar i stor grad til å bygge posisjonen til norsk sjømat verden over.

Gleden var derfor stor da det nylig ble utnevnt to nye klippfiskambassadører i Portugal.

- Norsk klippfisk er et sterkt tradisjonsprodukt i Portugal, så her trenger vi dyktige sjømatambassadører. Da er det ekstra spennende at vi får en portugisisk stjernekokk og en anerkjent influenser med på laget, sier Johnny Thomassen, Sjømatrådets fiskeriutsending til Portugal.

Portugal er ett av landene i Europa der det spises mest sjømat per capita, og det er klippfisk av torsk som er mest populær.

Anerkjente klippfiskentusiaster

Det er influenseren Joana Barrios og stjernekokken Nuno Bergonse som er de nye ambassadørene for norsk klippfisk i Portugal. Sammen utgjør de en kreativ PR-duo som skal fronte norsk klippfisk mot et kresent publikum.

- Det er ingen tvil om at klippfisk fra Norge er den beste i verden. Jeg er stolt over å kunne være ambassadør for dette produktet, sier Nuno Bergonse.

Han har høstet stor anerkjennelse som kokk, både i Portugal og utenfor landets grenser, og blant annet vært dommer i den portugisiske versjonen av TV-programmet «Masterchef».

Joana Barrios er en populær skribent, forfatter og skuespiller, med tusenvis av portugisiske følgere og lesere på Instagram og gjennom sin egen blogg.

- Jeg elsker bachalhau. Det er tusen måter å tilberede torsk på. Jeg ser frem til denne utfordringenog gleder meg til å ta fatt på oppgaven som ambassadør for norsk klippfisk, sier Joana Barrios.