Nyheter

RSS

Presserom

Kategorier

Legg til kategori

Publiseringsdato

Fra
Til

januar, 2019

​Asbjørn Warvik Rørtveit blir Sjømatrådets nye utsending til Sørøst-Asia

Asbjørn Warvik Rørtveit blir Sjømatrådet neste utsending til Sørøst-Asia. Han avløser nåværende fiskeriutsending Jon Erik Steenslid når han avslutter sin periode til sommeren. Samtidig flytter Sjømatrådet kontorsted fra Singapore til Bangkok.

Bør være forberedt på hard brexit

Norske eksportører bør være forberedt på en hard brexit og endringer i britisk varehandel. Det var hovedbudskapene under «UK-Norwegian Seafood Summit» i London denne uken.
Storbritannia

Sjømatseminar i London: om brexit-kaos og markedsendringer

Hva skjer dersom Storbritannia trekker seg ut av EU uten en avtale? Hva skjer med handelsavtaler og tollsatser, og hvilke konsekvenser har brexit-kaoset for sjømathandelen?
Storbritannia, Markedsadgang

Sjømatrådet inviterer til pelagisk satsing i Kina

Norges sjømatråd vil i 2019 ha en satsing på pelagiske arter i det kinesiske markedet. Satsingen vil organiseres som et prosjekt med fokus på økt markedsinnsikt samt tilrettelegging for nettverksbygging for norsk pelagisk næring i Kina. 

Nei til brexit-avtale: uheldig for sjømatnæringen

Det britiske parlamentets nei til brexit-avtalen skaper usikkerhet for norsk sjømatnæring.
Storbritannia

Langsiktig posisjoneringsarbeid for norske skalldyr og Seafood from Norway

Norske skalldyr skal i henhold til Sjømatrådets overordnede strategi være en spydspiss for sjømat fra Norge, og bidra til å posisjonere Norge som verdens beste sjømatnasjon. 

Sjømateksport for 99 milliarder i 2018

Norge har eksportert 2,7 millioner tonn sjømat for rekordhøye 99 milliarder kroner i 2018. Det er en volumøkning på 4 prosent og en verdiøkning på 5 prosent, eller 4,6 milliarder kroner mer enn i 2017. Dette tilsvarer 37 millioner måltider sjømat hver dag hele året, eller 25 700 måltider per minutt.
Eksport, Laks, Ørret, Saltfisk, Klippfisk, Tørrfisk, Torsk, Konvensjonell, Sild, Makrell, Hyse, Sei, Reker, Kongekrabbe

desember, 2018

februar, 2019

november, 2018

Koble deg på 3iuka-kampanjen!

Bestill 3iuka-klistremerker til å ha på produktene dine ute i butikk!

Sjømatrådet og BBC sammen om sjømatundersøkelse

BBC og Norges Sjømatråd har startet et samarbeid for å finne ut mer om den britiske fiskespiseren. Formålet er å få britene til å etterspørre «Seafood from Norway», melder Norges Sjømatråd.

​Enighet om utkast til Brexit-avtale: Gledelige nyheter for norsk sjømatnæring

- Det er svært positivt at Storbritannia og EU nå synes å ha kommet frem til et utkast til en Brexit-avtale selv om det gjenstår en del detaljer.
Storbritannia

Gjør gratis PR for norsk tørrfisk

Den tørrfiskbaserte retten Bacalà alla Vicentina er kåret til en av Italias fem nasjonalretter, og i 2016 fikk den sitt eget frimerke. Italia er det viktigste tørrfiskmarkedet for Norge, og bidrar med inntekter på rundt 420 millioner kroner årlig.

Et sug i markedet etter norsk laks

Italiensk økonomi har stoppet opp, men eksporten av norsk laks har økt 23 prosent så langt i år. Marine Harvest er stor i pastaens og pizzaens hjemland.

Norsk sjømat selger også i media

K-Pop, K-Beauty, K-Fish - Sør-Korea er kjent verden over for sine distinkte stil-arter, særegne moter og trender, og velutviklet markedsføring av nasjonal produksjon. Men mindre kjent er at norsk sjømat slår rekorder år etter år i dette annerledeslandet.

Ny kampanje: Fisk før og nå

«Fisk før og nå» er navnet på den nye kampanjen som Sjømatrådet lanserer fredag 9. november. Kampanjen er en del av vår strategi for å øke sjømatkonsumet, særlig hos unge voksne. Kampanjen er derfor rettet mot målgruppen under 40 år.

Kontakt meg eller få en oversikt over mine kollegaer i Sjømatrådet

Anette Grøttland Zimowski

Kommunikasjonsrådgiver