Det er i alle fall to ting folk i Vietnam vet om Norge. Det ene er Erling Braut Haaland. Det andre er laks.

Det første folk i Vietnam sier når du forteller at du er fra Norge, er «Haaland» og «laks». Hva som er best kjent er ikke godt å si, men det er ingen tvil om at både Haaland-feberen og sushibølgen har nådd en god del av landets 100 millioner innbyggere.
Om Haaland noen gang har satt sine superkjente fotballbein på vietnamesisk jord vites ikke, men for den norske sjømatens del ankommer det stadig mer til det sørøstasiatiske landet. Nå øker både eksportører og Sjømatrådet aktivitetsnivået i Vietnam, for det gjelder å få et bein innenfor før konkurransen blir for stor. Flere norske eksportører tok derfor veien til Hanoi da Sjømatrådet stilte med fellesstand på messen Vietfood & beverage.

Øker satsingen

For et par år siden var det få i Vietnam som visste hvem Haaland var. Og for ti år siden var det få i Vietnam som visste hva laks var. Nå er Haalands navn på «alles» lepper, og laksen nesten blitt «allemannsmat», i alle fall i de store byene. Sushirestaurantene er sterkt i anmarsj, og det finnes knapt et velutstyrt supermarked med respekt for seg selv som ikke har laks i fiskedisken. Det meste av laksen er norsk. Også levende norsk kongekrabbe gjør det bra i det vietnamesiske markedet.

- Vietnam er et voksende marked vi må holde øynene åpne for, mener sjømatutsending i Sørøst- Asia, Asbjørn Warvik Rørtveit.

Av den grunn har Sjømatrådet økt investeringene og aktivitetene i landet de siste par årene. Det innebærer Tv-kampanjer og butikk-kampanjer, deltakelse på messer og ansettelse av en lokal representant i hovedstaten Hanoi.

Første gang : - Dette er første gang vi er på messe i Hanoi, forteller Sjømatutsending Asbjørn Warvik Rørtveit. Messen var liten, men interessen stor.


Rørtveit kan fortelle at det går om lag 100 tonn fersk norsk laks til Vietnam hver uke, og han tror landet er i ferd med å bli et av de viktigste laksemarkedene i Sørøst-Asia. Det er det flere årsaker til.

-Voksende økonomi, økt levestandard, sushitrenden og en fremvekst av utenlandske bedrifter som ser sitt snitt til å etablere seg i et voksende marked- deriblant supermarkeder og spisesteder med laks på menyen.

I tillegg er vietnameserne allerede vant til smaken av laks. De har lenge importert store mengder biprodukter fra laksen som de bruker i lokale matretter og til produksjon av sushitopping.

I fjor eksporterte Norge totalt ca. 55 200 tonn sjømat til en verdi av rundt 1,8 milliarder kroner til Vietnam. Det er en betydelig økning i alle arter siden 2019, både i volum og verdi. For eksempel har verdien av kongekrabbe doblet seg de fire siste årene. Laks og makrell er de største sjømatartene til Vietnam. Laksen konsumeres i all hovedsak i landet. Den totale mengden laks i diagrammet viser både fersk laks og biprodukter. Det meste av makrellen bearbeides for re-eksport til Japan og Sør-Korea.

Sultne

Vietnam har en ung befolkning. Gjennomsnittsalderen er rundt 34 år, og mange unge er sultne på mer enn sushi og sashimi. De er også sultne på business. I dag har Vietnam rundt 5-6 store lakseimportører, men flere øyner muligheter for å bygge business ganske raskt innenfor lakseimporten. Det lot seg merke med tidvis stort «trøkk» på Sjømatrådets stand på messen i Hanoi.

-Det er overraskende stor interesse her, og vi har allerede hatt fruktbare møter med flere kunder, forteller Emilie Torheim Andal i Coast Seafood.

Andal er en av rundt 20 norske eksportører fra 10 ulike selskaper som deltok på messen.

Emilie T. Andal i Coast Seafood i møte med potensielle laksekunder fra Vietnam.

Coast Seafood har solgt laks til Vietnam i flere år, men ønsker å få et enda sterkere fotfeste nå som markedet er i vekst.

-Jeg tror det er lurt å være med på messen for å ta del i utviklingen som skjer. I tillegg benytter vi anledningen til å bygge videre på eksisterende kunderelasjoner.

Før messen var Andal fire dager i Vietnams største by, Ho Chi Minh, for å besøke kunder.

-En av dem viste frem en stor bunke med «Seafood from Norway»-stickers som de nettopp hadde fått i posten, og som de skal bruke til å merke laksen med. En annen viste frem sin nye lakseavdeling som de nettopp hadde utvidet.

Ifølge Emilie T. Andal er dette gode eksempler på lakseveksten i det vietnamesiske markedet.

Fikk servert sin egen laks

Star Seafood er en annen norsk eksportør som tok veien til Hanoi. Selskapet har levert norsk laks til Vietnam i et snaut år, og har allerede faste kunder i både Hanoi og Ho Chi Minh. En av kundene driver et utsalgssted, og har nettopp åpnet en liten sushirestaurant i tilknytning til utsalget.

-Dit ble vi invitert på laksemiddag med Star Seafoods egen laks. Det var en ganske artig opplevelse, forteller Nikolas E. Berg som jobber med oversjøiske markeder.

Egen laks på vietnamesisk vis: Hildegunn Osmundsvåg og Nikolas E. Berg i Star Seafood nyter laks de selv har eksportert til Vietnam. FOTO: privat

Også Star Seafood rapporterer om stor interesse på messen i Hanoi.

-Selv om messen er ganske liten, møtte vi mange relevante kunder som ønsker å importere laks, forteller Berg.

Han beskriver Vietnam som «det nye Thailand». I Thailand har sushitrenden virkelig slått til og satt stor fart på lakseeksporten. Mye tyder på at det samme er i ferd med å skje i Vietnam.

-Da er det viktig å være fysisk til stede før konkurransen blir enda større, sier Berg.

Ny ansatt

Fysisk tilstedeværelse er også viktig for Norges sjømatråd. Derfor har Sjømatrådet for aller første gang ansatt en lokal medarbeider i Vietnam.

-Sørøst-Asia er en veldig stor region, så det er flott å ha folk til stede lokalt som kan følge opp planer, aktiviteter og investeringer, sier Asbjørn Warvik Rørtveit.

Thuy Trang Nguyen fra Hanoi begynte i jobben som markedsrådgiver i september, og er stolt av å jobbe med norsk sjømat.

-Jeg liker verdiene som er knyttet til den norske sjømaten: bærekraft, rene hav og sunn mat, sier hun.

Sjømatrådets nyansatte i Hanoi,Thuy Trang Nguyen.

For Nguyen var norsk sjømat godt kjent allerede før hun begynte i jobben.

-Jeg hadde spist laks merket med «Seafood from Norway» mange ganger. Logoen er et kjent varemerket i mitt hjemland, og den norske laksen er veldig populær.

Ifølge undersøkelser utført av Kantar for Norges sjømatråd kjenner så mange som 63 prosent av vietnameserne til logoen. Samtidig sier så mange som 56 prosent at de kjenner til norsk laks. Men siden det fortsatt er flere enn det (76 prosent), som tror at laksen har japansk opprinnelse, kan det kanskje være slik at Haaland er bedre kjent enn laksen. Det har uansett Asbjørn Warvik Rørtveit planer om å gjøre noe med.

-Vi så det samme i Thailand, men etter noen år med målrettet markedsføring har det endret seg. Nå vet de fleste thailendere at laksen er norsk. Det skal vi også få til i Vietnam, sier han.

Tidligere i år var det kampanjepremiere for norsk sjømat i vietnamesiske butikker. Nå skal kampanjene utvides til flere butikker, i tillegg til TV-reklame. I første omgang er det norsk laks, taskekrabbe og kongekrabbe som skal fremheves .