I år fylte Buktafestivalen i Tromsø ti år. Som stolt samarbeidspartner var vi i Sjømatrådet enige om at dette krevde noen ekstra slag på den berømte stortromma.

Samtlige år vi har vært involvert, har vår fiskehjell og banking av tørrfisk vært vårt signalarrangement. Det hersker ikke tvil; dette er blitt tradisjon for publikum. Det hindrer oss ikke i å stille spørsmål om hvorvidt dette er noe vi skal gjenta hvert år. Var tiden inne, i anledning tiårsjubileet, til å finne på noe helt nytt? Kreative krefter i Sjømatrådet samlet seg over møtebordet for å tenke nye tanker. Hva annet spennende kunne vi finne på, som ville være med å sette ekstra fokus på den fantastiske sjømaten som selges under festivalen, som passer inn i festivalprofilen og samtidig skaper engasjement internt?

Jeg vil påstå at Buktafestivalen har en matprofil som er i verdensklasse. Det selges sushi, laksewrap, fesk&potedes, fiskeburgere og mye annet snacks over disken. Dette er noe vi er stolt av å ha vært med på å utvikle og framheve. Og publikum gir klare tilbakemeldinger; denne festivalmaten digger vi!

Tilbake til møterommet: Etter å ha skrinlagt det ene hårete konseptet etter det andre både på grunn av sikkerhet (ja nå kan du lure), praktiske umuligheter og tidsmessige hensyn, foreslo en kreativ kollega plutselig ut av det blå: «Hva med å sende noen av publikummerne på samme reise som sjømaten tar hver dag?»  «Tja, det er ingen dum ide» tenkte vi andre. Etter hvert som ideen utviklet seg, tok det ikke mange sekunder før vi skjønte at dette var genialt. Her skulle vi slå alle fluer i en smekk, eller håve inn all torsken i samme håndvending, om du vil. En konkurranse som tok utgangspunkt i sjømaten på festivalen, en konkurranse som krevde tørrfiskbank med hammer og en konkurranse med fantastiske premier som sendte heldige vinnere ut på samme reise som norsk sjømat, til beslektede rockefestivaler rundt om i verden der Sjømatrådet har kontorer. I alt 13 land å velge mellom.

Totalt fem vinnere med følge skulle få sjansen til å reise til enten Midi Music Festival i Kina, Rock in Rio i Rio, Azkena Rock festival i Spania, Glastonbury i Storbritannia og SXSW i USA.

Oppslutningen på festivalen var som forventet, strålende. Hvem vil ikke vinne en slik tur? Og da trekningen ble foretatt stod vi igjen med fem heldige vinnere som alle reagerte med følgende tilbakemelding: «Nei, du spøker? Jeg vinner jo aldri noe. Nå må jeg gå å spille lotto».

Men vant gjorde de! I kraft av å være på Bukta og i kraft av å smakt og vurdert sjømaten de spiste der, skal de fem vinnerne i løpet av 2014 ut på en fantastisk reise til fem fantastiske land og til fem fantastiske festivaler. En reise over 400 000 tonn norsk sjømat tar hvert år til disse fem landene.

Vi ønsker alle fem en fantastisk reise!

SKREVET AV: Sara Møllebakken