Laks fra Norge har blitt førstevalget til nesten 8 av 10 mennesker fra Thailand.

Nå er laks fra Norge førstevalget til nesten 8 av 10 thaier

Norsk laks har for lengst gjort sitt inntog i smilets land. Sushibølgen er en viktig årsak til det. I dag finnes det rundt 5700 japanske restauranter i Thailand, og antallet er økende. De serverer både laks, ørret og makrell- ofte fra Norge. På fem år har verdien av lakseeksporten til Thailand mer enn fordoblet seg, og den endte på nærmere 2 milliarder kroner i 2024.

Men med en befolkning på over 70 millioner, i tillegg til 35 millioner turister i året, er det fortsatt stort rom for å eksportere mer. Derfor holder Sjømatrådet et høyt og kontinuerlig kampanjetrykk i det thailandske markedet. Målet er å fortsette å øke kjennskapen og preferansen for den norske laksen og få enda flere til å spise laks og annen norsk sjømat.

Sett med markedsføringsøyne har kampanjene jevnt over vært svært vellykkede, og både eksporten, kjennskapen og preferansen har vokst jevnt og trutt. I kjølvannet av fjorårets laksekampanjer nådde den norske laksen et nytt høydepunkt både i forhold til kjennskap og kjøpsintensjoner.

Kampanjer året rundt

Åshild Nakken ble Sjømatrådets nye utsending til Sørøst-Asia i fjor sommer. Siden den gang har hun hatt noen hektiske måneder. I jobben har hun ansvaret for å fremme norsk sjømateksport til både Thailand, Malaysia, Vietnam, Filippinene, Indonesia, Singapore og Taiwan. Av disse er Thailand det største markedet for norsk sjømat som makrell, fjordørret og laks.

I løpet av første halvdel av 2024 ble den norske sjømaten sterkt eksponert både på Youtube og i sosiale medier. Videoer med norsk makrell, laks og ørret, norsk natur og lekre norske sjømatretter fikk flere titalls millioner visninger.

– Analyser av kampanjeresultatene viser at reklamen ikke bare nådde ut til et bredt publikum, men også engasjerte folk i stor grad, forteller sjømatutsendingen.

Med godt grunnlag fra årets første halvdel, var det Nakkens tur til å videreføre markedsføringsplanene for årets siste halvdel: en stor sjømatkampanje med superstjernen Yaya i spissen.

Før og etter

Yaya, eller Urassaya Sperbund som er hennes egentlig navn, er halvt norsk og halvt thai. Hun er skuespiller, programleder, modell og influenser med millioner av følgere på sosiale medier. Yaya har frontet norsk sjømat flere ganger, og resultatene har vært svært positive. Fjoråret ble intet unntak.

Pressekonferanse i Bangkok: Med stort medieoppbud introduserte Åshild Nakken (til venstre) og Yaya starten på den store sjømatkampanjen i begynnelsen av august i fjor. Kampanjen gikk frem til jul.


I perioden august til desember ble norsk laks, ørret og makrell introdusert i klassiske thairetter på en rekke restauranter fra sør til nord i landet, og den norske laksen fikk reklameplass på TV, i store supermarkedkjeder, på utendørs skjermer og videoer og poster i digitale og sosiale medier - alt med Yaya som frontfigur.

– I kampanjeperioden meldte supermarkedkjedene om en gjennomsnittlig salgsøkning av norsk sjømat på 16 %, opplyser Nakken.

Men det stoppet ikke der.

Her er noen av resultatene som er målt av analysebyrået Ipsos. Målingene ble gjort på laks, før og etter kampanjen:

  • Den totale kjennskapen til norsk laks gikk fra 89 til 95 %
  • Kjøpsintensjonen (hvor mange som kunne tenke seg å kjøpe norsk laks) gikk fra 87 til 92 %
  • Norsk laks som førstevalg gikk fra 65 til 76 %
  • Antall personer som forbinder norsk laks med sunn mat gikk fra 83 til 90 %
  • Kjennskap til Seafood from Norway-logoen gikk fra 83 til 88 %
  • Antall personer som mener norsk laks smaker godt gikk fra 87 til 91 %
  • 88 % av de spurte sier de har sett reklamen

I tillegg ble alle kampanjeelementene som videoer og TV- innslag svært godt likt av publikum.

Sitat fra spørreundersøkelsen til Ipsos

En av reklamevideoene med Yaya kan du se her

Mer av kaken

Også før fjorårets kampanjer hadde norsk laks en høy stjerne i det thailandske markedet –så høy at man nesten skulle tro at det ikke kunne bli bedre. Men man kan ikke hvile på laurbærene, mener Åshild Nakken.

– Positive assosiasjoner, høy kjennskap og høy preferanse for den norske laksen er alfa og omega for å fremme videre vekst og øke markedsandelen, sier hun.

Derfor blir Yaya også å finne i kampanjer for norsk sjømat i Thailand i 2025. Hun vil bli avbildet på alt fra materiell i supermarkeder til videoer og poster i media.

Sjømathandelen utgjør over halvparten av all norsk eksport til Thailand, og fersk laks til rått konsum er det det går aller mest av. Det gjør Norge til den ledende eksportøren av laks til smilets land.

Men med en andel på 70 % er det fortsatt noen biter igjen av kaken på det atlantiske laksemarkedet. Ifølge sjømatutsendingen kan Norge ta en enda større del av kaken ved å introdusere mer norsk laks i tradisjonelle thailandske retter - ikke bare til sushi. Det samme gjelder for ørret og makrell. Derfor er også restauranter og spisesteder en prioritert målgruppe for satsingen i Thailand.

I 2020 eksporterte Norge 14 119 tonn laks til Thailand. I 2024 var volumet 18 971 tonn, noe som var en økning på over 34 %. I samme periode økte verdien med mer enn 125 %. I årets første to måneder (2025) har eksporten av både laks og ørret økt med 21 % i verdi og 32 % i volum.

Du kan lese mer om Sørøst-Asia som sjømatmarked på våre landsider