Skrei ble tildelt prisen for «årets gourmetprodukt» da ett av de ledende kvinnemagasinene i Spania, «Clara», nylig gjennomførte sin årlige prisutdeling «Clara Awards for Smart Consumption».
Kvinnenes favoritt
«Clara» har rundt 2,3 millioner unike lesere på sin nettside og 230.000 lesere på sin printutgave. Kjerneleserne er voksne kvinner i aldersgruppen 25-55 år, og det var disse som stemte frem skreien som vinner gjennom en digital leserkonkurranse.
FORNØYD: Bjørn-Erik Stabell er Norges sjømatråds sjømatutsending til Spania.
Det skjedde i sterk konkurranse med svært kjente merker og matprodukter som konkurrerte i ulike kategorier. I tillegg valgte magasinets redaktører å trekke frem skreiens unike kvaliteter og tildelte den også prisen for årets beste gourmetprodukt.
Spania er Norges største skreimarked
- Med tanke på hvor mange gourmetprodukter spanjolene har å velge mellom, er dette utrolig sterkt, sier Sjømatrådets sjømatutsending til Spania, Bjørn-Erik Stabell.
Her kan du lese saken i det spanske kvinnemagasinet Clara.
Skrei har hatt en formidabel utvikling i det spanske markedet. I 2016 eksporterte Norge 520 tonn skrei til en verdi av 18,6 millioner kroner. I 2020 var volumet økt til 1 263 tonn, mens verdien var økt til hele 57,8 millioner kroner. Spania er nå det største markedet for skrei.
Unik posisjon
- Takket være den langsiktige og strategiske jobben som Sjømatrådet og næringen har gjort sammen har skreien fått en unik posisjon i Spania. Denne prisen er derfor et symbol på hvor høyt de spanske forbrukerne verdsetter denne fantastiske gode, sunne og bærekraftige råvaren som norske fiskere og næringen sender til Spania hver eneste vinter, sier Bjørn-Erik Stabell.