- Man ser også at laks blir mer profilert i dagligvare- og nettbutikker. Fra å være et land der fersk laks stort sett er blitt konsumert på restaurant, ser vi at pandemien har gjort at flere kinesere i de store byene har fått opp øynene for å nyte laks hjemme. Dette er en spennende utvikling som kan øke totalmarkedet, og hvor norsk laks må posisjonere seg, sier Sjømatrådets utsending i Kina, Andreas Thorud.
Han forteller at i Kina har pandemirestriksjonene vært spesielt strenge, noe som har ført til at restaurantene har vært stengt ned i lange perioder.
- Stengte restauranter har ført til at folk har økt sitt hjemmekonsum av sjømat. E-handel er en viktig kanal, men her må også logistikken fungere. Samtidig viser våre undersøkelser at tillitt til utsalgssted er avgjørende for kundene.
Norsk laks på topp
I tillegg til et økende utvalg av norske lakseprodukter i Kina, er kinesernes økende helsebevissthet en av årsakene til at norsk laks treffer godt på de forbrukertrendene som er viktige i landet.
Sjømatrådets rapport om den kinesiske forbrukeren viser at Norge blir sett på som et pålitelig og favorisert eksportland.
- Den gode kvaliteten på produktene våre blir høyt verdsatt. Aspekter som kaldt klima, rent vann og godt miljø er trukket fram fra forbrukere.
Lang fartstid i Kina
Norsk laks ble introdusert til kinesere på 1990-tallet, og siden den gang har Sjømatrådet og de norske lakseeksportørene samarbeidet aktivt med kinesiske handelspartnere.
- Godt og langvarig samarbeid er en essensiell grunn til at norsk laks i dag har fått utmerket merkevarebevissthet og omdømme i det kinesiske markedet, sier Throud.
Kineserne ser på laksen som en sunn og velsmakende fiskeart som passer til en rekke retter. De setter spesielt pris på at norsk laks kan nytes rå og at den er egnet for matlaging hjemme.
Vil styrke Seafood from Norway i Kina
- I løpet av de siste 20 årene har vår ferske laks blitt stadig mer populært i Kina. Vi i Sjømatrådet skal fortsette å fremme smakfull, næringsrik og bærekraftig sjømat fra Norge til kinesiske forbrukere. Vi skal vise dem kvaliteten på norsk sjømat, sier Thorud.
- Vi jobber strategisk i dette markedet, hvor det ligger et uforløst potensial. Jeg tror det tiåret vi er inne i nå er veldig definerende for kinesiske forbrukervaner for importert sjømat. Vi møter en nysgjerrig, men også kvalitetsbevisst kinesisk forbruker. Da må vi treffe på behovene.
Han forteller at på grunn av forbrukernes bevissthet om sjømatopprinnelse, har et økende antall forhandlere styrket forbrukerkommunikasjonen. De merker for eksempel sjømatopprinnelsen på sine produkter og markedsføringsmateriell.
- Vi i Sjømatrådet håper at strategiske bånd kan knyttes, og at partnere og forhandlere i fellesskap vil opprettholde dette arbeidet for å bygge tillit blant forbrukerne. Det vil øke preferansen til Norge, avslutter Thorud.