Det var stor ståhei da Sjømatrådet lanserte sjømatkampanje i Vietnam for aller første gang.

Når noe skal feires i Vietnam blir det ofte høylytt. Så også da startskuddet nylig gikk for kampanjen som markerte begynnelsen på det som etter planen skal bli en jevnlig tilstedeværelse av norsk sjømat på vietnamesiske supermarkeder.

Ballonger, lykkehjul, livlig musikk, taler, kokkeshow og smaksprøver skapte liv og røre og tiltrakk seg horder av nysgjerrige voksne og barn. Norges ambassadør til Vietnam, Hilde Solbakken, sjefen for Vietnams største matvarekjede Winmart, Nguyen Trong Tuan, og sjømatutsending Asbjørn Warvik Rørtveit kastet glans over lanseringen som fant sted i en av kjedens butikker i hovedstaden Hanoi.

-Dette ble en viktig markering for det vi håper kan bli et kontinuerlig samarbeid mellom oss og butikkene, sier Rørtveit som er sjømatutsending i Sørøst-Asia.

Viktig nytt marked

Vietnam er et laksemarked det gjelder å følge med på. På få år har laksekonsumet økt med 20 prosent, sushibølgen er i ferd med å innta landet, kjøpekraften er økende og befolkningen er ung og i vekst. Om kort tid bikker innbyggertallet 100 millioner mennesker.

-Derfor er det viktig at vi er til stede her og gjør norsk sjømat bedre kjent, sier Asbjørn Warvik Rørtveit.

Den norske lakseeksporten til Vietnam har økt fra rundt 12 000 til ca. 18 000 tonn de siste fem årene (2018- 2022). I samme periode økte verdien fra om lag 560 millioner til over 930 millioner kroner.

Skalldyr

Det er laks og taskekrabber som løftes frem i den aller første kampanjen.

-Krabber er veldig populært i Vietnam, og siden Winmart allerede selger fryst taskekrabbe i sine butikker, var det naturlig å kjøre en kombinert kampanje med både laks og krabbe, sier Asbjørn Warvik Rørtveit.

Etter hvert vil også andre skalldyr bli løftet frem i kampanjene.

- Vi vietnameserne er glad i krabbe, og hos oss er det også rom for den norske taskekrabben, sier Winmart-sjef Nguyen Trong Tuan.

Begynner i det små

Vietnam er fortsatt å betrakte som et nytt marked i Sjømatrådets øyne. Det vil si et marked med potensial, men som det ennå ikke er satset store summer i.

- Vi startet forsiktig med deltakelse på matmesse i Vietnam i fjor, men i år blir det altså aller første gang vi ruller ut en butikkampanje, forteller Asbjørn Warvik Rørtveit.

Kampanjen er et resultat av økt budsjett for 2023.

- Foreløpig er det kun snakk om 2 millioner kroner for laks og en millioner kroner for skalldyr, så vi må begynne i det små.

I første omgang blir laks- og krabbereklamen å se i noen av Winmarts butikker i Hanoi-området.

I tillegg skal deler av årets budsjett gå til messedeltakelse, og til å ta med vietnamesiske journalister til Norge slik at de lærer mer om laksens opprinnelse.

Synliggjøring

Medieoppslag, sammen med merking og synliggjøring av den norske laksen i butikkene, er det som gjør at kundene husker norsk laks, mener Rørtveit. For skal Norge eksportere mer laks og skalldyr til et sultent vietnamesisk marked, ja så må sjømaten bli enda bedre kjent.

-Kampanjestarten var veldig vellykket, og jeg har absolutt troen på økt kjennskap og videre vekst fremover, sier sjømatutsendingen.

Det planlegges for videre kampanjer for norsk sjømat i Vietnam i årene som kommer, og Asbjørn Warvik Rørtveit er allerede i dialog med Winmart om å utvide repertoaret med flere norske sjømatarter.