Også i år forhindrer pandemien at vi kan møtes fysisk til det tradisjonelle lakseseminaret i Milano. Sjømatrådet inviterer derfor til laksewebinar fra Italia 15. juni. På årets laksewebinar får du høre mer om konsekvensene koronapandemien har hatt på forbrukerholdninger og utsiktene fremover.
Koronapandemien slo hardt ned i Italia tidlig i 2020. Til tross for at direkteeksporten av laks til Italia falt kraftig de første månedene av pandemien, falt den totale lakseeksporten til Italia for hele 2020 mindre enn det man først hadde forventet. På årets lakseseminar vil vi se på konsekvensene koronapandemien har hatt på forbrukerholdninger og utsiktene fremover.
Merk at vi det vil være to separate versjoner av webinaret rettet mot henholdsvis norsk og italiensk næring.
Italiensk webinar: 10:00 -11:30
Norsk webinar: 13:30 - 15:00
Her er programmet for den norske delen av webinaret.
Vennligst registrer deg via lenken nederst på siden.
13:30 – 13:45 Velkommen og introduksjon
- Velkommen av Trym Eidem Gundersen – Sjømatutsending Italia, Norges Sjømatråd
- Hilsen fra Fiskeri- og sjømatminister, Odd Emil Ingebrigtsen
- Hilsen fra Ambassadør Margit F. Tveiten, Norske Ambassaden i Roma
Vert for webinaret er Gunvar Wie – Sjømatrådets påtroppende utsending til Italia fra 1.8.2021
13:45 - 14:10 Overordnet innsikt om laks
- Høydepunkter fra Sjømatrådets nye trendrapport “Top Seafood Consumer Trends”
Tom Jørgen Gangsø -Direktør for markedsinnsikt og markedsadgang, Norges sjømatråd
- Norsk laks i det italienske markedet og Sjømatrådets markedsaktiviteter
Trym Eidem Gundersen – Sjømatutsending til Italia, Norges sjømatråd
14:10 - 14:50 Hvilke effekter har covid-19 hatt på forbrukeradferden for sjømat og for laks spesielt?
- Forbrukervaner for sjømat i Italia gjennom og etter koronapandemien. Trender innen FMCG og konsekvenser for laks og sjømat
Marco Pellizzoni – Commercial Director, Consumer Panel & Services, GFK Italy
- Laks og annen sjømat i foodservice før, under og etter koronapandemien
Matteo Figura – Foodservice Director, The NPD Group
- Norsk laks hos Carrefour Italia under pandemien og utsiktene fremover
Angelo Arrigoni – Quality Production Chain Brand Manager, Carrefour Italia