Hvordan går det med sjømaten i Italia? På seminaret setter vi særlig søkelyset på kategorivekst.

Tema for årets seminar er oppdatert innsikt om laksemarkedet i Italia med hovedfokus på mulighetene fremover.

Sunn, lokal og bærekraftig mat har alltid vært viktig i Italia, og har nok blitt enda viktigere de siste årene. Men samfunnet endrer seg og vi har tidligere nevnt at sushi er «den nye pizzaen» i Italia.

Både poke-trenden og sushi, med laks som favoritt-topping, har stadig tatt større plass i italia. Samtidig er italienerne flittige restaurantgjester, både til lunsj og til middag, men trenden innbefatter også et høyere hjemmekonsum av laks og man trenger derfor å utvide bredden i laksekategorien for å holde på oppmerksomheten til forbrukerne.  


Italienere har et lidenskapelig forhold til mat og i økende grad et sterkt helsefokus. De lar seg inspirere av enkle og gode oppskrifter, noe som var hovedingrediensene i fjorårets laksekampanjer i Italia. Målet var å få flere italienere til å sette laks på menyen hjemme på eget kjøkken. Dette ble formidlet gjennom film, tekster og bilder som knytter laksen til de lokale mattradisjonene, men også til nye mattrender.

Slogan «Salmone Norvegese - Perfetto in ogni ricetta» eller perfekt i hver rett er fremdeles aktuelt i matlandet og vi skal se på effekten av kampanjen og bidra til å belyse mulighetene til videre vekst i Italia.

Årets seminar gjennomføres 11. mai på Palazzo delle Stelline, Corso Magenta 61, i Milano, hvor vi også har gjennomført tidligere seminarer.


PROGRAM:

14:30 – 15:00 Registrering og velkomstkaffe

15:00 – 15:15 Velkommen og introduksjon

  • Åpning av Gunvar Lenhard Wie – Direktør for Italia, Norges sjømatråd
  • Hilsen fra Martin Andestad – Førstesekretær, Norges ambassade i Roma
  • Seminaret ledes av Gianfrancesco Turano – Korrespondent for L'Espresso

15:15 - 16:15 Første sesjon: Siste utvikling i det italienske markedet

  • Endringer i volum og verdi: utsiktene for det kommende året Taler: Paul Aandahl – Sjømatanalytiker, Norges sjømatråd
  • Hvordan går det med norsk laks i italiensk detaljhandel
    Taler: Andrea Succi – Sales and marketing Analytics Leader, Nielsen IQ
  • FMCG-trender for laks og sjømat
    Taler: Marco Pellizzoni – Direttore Commerciale, Consumer Panel & Services, GfK Italia

16:15 – 16:50 Kaffepause

16:50 – 17:50 Andre sesjon: Sjømat- og laksekategoristyring

  • Kategoristyring og trender i Italia
    Taler: Cristina Lazzati – Direktør Ansvarlig for Mark Up og GDO Week
  • Sjømatkategorien i italiensk detaljhandel
    Taler: kommer
  • Resultater fra tidligere kampanjer og planer for 2023
    Taler: Gunvar Lenhard Wie – Direktør for Italia, Norges sjømatråd Taler: Tom-Jørgen Gangsø – Direktør Markedsinnsikt og Markedsadgang, Norges sjømatråd

18:00 – 19:00 Norsk sjømat aperitivo og nettverksbygging i hagen til Palazzo Stelline.