I dag ble stortingsmeldinga «Verdens fremste sjømatnasjon» lagt fram for Stortinget. Rammene kunne ikke vært bedre: Sjømatrådet rapporterer at nordmenn spiser fisk mer fisk hjemme. Og gledeligst av alt: Sjømatforbruket øker mest hos de yngste. Vi vet at det her skapes gode matvaner som ungdommen tar med seg videre i livet. Til glede for egen helse og for sjømatnæringa.
Samtidig får jeg melding om at EU har behov for 1,4 millioner tonn sjømat ekstra, hvert eneste år framover. Det gir fantastiske framtidsutsikter for en av Norges fremste eksportnæringer. Norge produserer allerede svimlende 36 millioner sjømatmåltider hver eneste dag.
Norsk laks har hatt en eventyrlig reise ut i verden, og global distribusjon, attraktiv pris og produktutvikling har gitt et økt konsum av norsk laks. Den norske torsken er også populær i utlandet. I fjor besøkte jeg Brasil hvor bacalao og norsk torsk får hedersplassen ved alle høytider, og jeg var nettopp i Spania sammen med Norges sjømatråd. Der fikk jeg servert skrei fra Norge, som har blitt en del av tapasmenyen. Likevel må vi erkjenne at vi ikke vært flinke nok til å tilby de hvitfiskproduktene kundene etterspør, verken hjemme eller ute.
Økningen i sjømatforbruket i Norge blir forklart med at fersk fisk er blitt lettere tilgjengelig. Ferdigpakkede fileter gjør det enklere for folk å velge fisk. Vi må fortsette å utvikle produkter som forbrukerne etterspør. Vi må utvikle nye markeder og vi må investere i nye prosesstekniske løsninger. Jeg vil styrke teknologisatsingen i hvitfiskindustrien ved å videreutvikle Marint verdiskapingsprogram.
Industrivirksomhet i et høykostland som Norge stiller særlige krav til markedsorientering og teknologiutvikling. Vi både kan og skal ha en lønnsom fiskeindustri i Norge. Riktignok har vi høyere lønnskostnader i Norge, men vi har også fortrinn som våre konkurrenter bare kan misunne oss: Vi har en enestående råvaretilgang, og vi har kort vei til de viktige sjømatmarkedene EU og Russland. Tilstedeværelse i viktige markeder er helt avgjørende for norsk sjømateksport, og Norges sjømatråd gjør en utmerket jobb som ambassadører for norsk sjømat. Markedsadgang er et prioritert område for regjeringen, og dette skal vi fortsette å jobbe for.
Vi har en vei å gå før vi er i mål, før visjonen om verdens fremste sjømatnasjon blir en realitet. Men at vi kan komme dit, dét tror jeg virkelig på. Ambisjonen om å være verdens fremste sjømatnasjon vil både være til glede for oss selv, ved at denne næringa skal vokse seg enda større og viktigere på kysten, og til nytte for verden, ved å gi mer sjømat og kunnskap som vi vil dele med andre.
SKREVET AV: Lisbeth Berg-Hansen