Hvert år er skreiens ankomst en aldri så liten begivenhet i Tyskland – et av våre viktigste skreimarkeder. Tyskerne er glad i gourmetprodukter, og spesielt sesongvarer som asparges og skrei.

Hvert år er skreiens ankomst en aldri så liten begivenhet i Tyskland – et av våre viktigste skreimarkeder. Tyskerne er glad i gourmetprodukter, og spesielt sesongvarer som asparges og skrei.

Jeg var ikke sen å be da den første skreien endelig ankom tyske fiskebutikker for noen uker siden. Nå skulle det bli skreimiddag! Men jeg må innrømme at jeg bråbremset i fiskedisken da jeg så prisen: 400 kr/kg for filet og 700/kg for loin!

Betydelige kvotekutt på torsk har medført kamp om råstoffet, en sterk reduksjon i volum og en sterk økning i pris. Dårlig vær i starten av sesongen har heller ikke gjort saken bedre.

I januar var eksportprisen på skrei 107 kr/kg. Det er ny prisrekord, og aller første gang snittprisen har bikket over 100 kroner kiloen.

Gode priser er et lite plaster på såret for fiskerne, som fra 1. januar fikk en kvotereduksjon på hele 25 prosent. Men for resten av verdikjeden og for konsumentene, svir det mer. Så er spørsmålet hvor mye årets skreipriser vil svi for tyske lommebøker.

Langsiktig satsing

Jeg kan ikke spå i krystallkuler, men det er heldigvis en god del som tyder på at skreisalget til Tyskland vil gå bra i år også.

For det første vil nok prisene bli hyggeligere for tyske lommebøker når sesongen skrider frem. På lik linje med asparges, som også er en ettertraktet sesongvare i Tyskland, er den første skreien på markedet som regel dyrest.

For det andre ser vi en svært positiv effekt av langsiktig satsing. Med moderate budsjetter har Sjømatrådet markedsført skrei mot tyske konsumenter de siste 13 årene.

Med historier om skreiens vandring, skreien som sesongprodukt og skreiens unike fiskekjøtt – krydret med lekre bilder av skrei-retter og vakker nordnorsk natur, har tyskerne fått «banket inn» de samme budskapene år etter år.

Fra å være et ganske ukjent produkt i 2012, har skreien nå fått en egen plass i mange tyske hjerter. Sakte, men sikkert har de trykket den mer og mer til sitt bryst.

Nå er den norske skreien både godt kjent og ettertraktet, og vi ser at folk er villige til å punge ut en god del ekstra for det de anser som et premium- produkt.

Målinger Sjømatrådet har gjort blant tyske sjømatkonsumenter viser at nesten 7 av 10 nå kjenner til produktet skrei, 4 av 10 vet at skreien er norsk og nesten like mange spiser skrei minst en gang i løpet av sesongen. I tillegg er det stadig flere som spiser skrei ute på restaurant.

I 2022 oppga 25 prosent at de spiste skrei på restaurant. Ved utgangen av fjoråret var tallet 34 prosent. Økningen henger trolig sammen med skreiens høye anseelse i det tyske markedet: Den spises når man skal unne seg litt luksus og kose seg litt ekstra, slik man gjerne gjør når man går ut og spiser. Da er også betalingsvilligheten større.

Vendepunkt

Denne sesongen er det femte på rad der jeg som sjømatutsending har ansvaret for den årlige skreikampanjen i Tyskland, med PR-aktiviteter og reklame i en rekke ulike medier. I tillegg ser vi nå at skreien har begynt å få store mengder gratisreklame. Det kommer godt med i tøffere tider med høye priser, reduserte kvoter og lavere budsjetter.

Gratisreklamen kommer fra våre partnere gjennom flere år, det være seg kokker, matmagasiner, restauranter, supermarkedkjeder eller fiskebutikker. 

De skriver og de poster – i magasiner, på sosiale medier og på nettsider. De forteller om skreien i rosende ord, om dens lange reise mot den norske kysten for å gyte, om det hvite flakende fiskekjøttet. Og de deler oppskrifter og fristende bilder av de lekreste skrei-retter.

Så langt denne sesongen har vi talt 320 skrei-oppslag. Oppslagene har en rekkevidde på nesten 14 millioner potensielle visninger, og er i seg selv verdt mange millioner reklame-kroner. Det gjør at Sjømatrådet kan frigjøre mer ressurser til markedsføring i andre kanaler som fiskedisker og butikker der folk handler.

For meg er gratisreklamen et tegn på at vi har kommet til et vendepunkt i det tyske markedet, et vendepunkt der skreiens posisjon er så god at mye går av seg selv. 

Gratisreklamen forteller meg også at skreien har kommet for å bli, til tross for noen opp- og nedturer i salget i takt med prisene. 

For meg blir det i hvert fall flere skreimiddager denne sesongen, selv om det kanskje vil svi litt i lommeboka.