Hva har norsk laks og Martin Ødegaard til felles? Det korte svaret er at begge er blitt veldig populære i Spania.
En annen fellesnevner er at veien mot toppen har vært preget av målrettet og hardt arbeid. Men der laksen i 2019 fikk den ubestridte enerrollen, må fotballesset fortsatt finne seg i å ha noen foran seg på listen.
– Det første folk sier når de ser meg i Spania er norsk laks, sa norsk fotballs største profil, Martin Ødegård, til Dagsavisen under et pressetreff i fjor høst.
– Norsk laks er stor i Spania, la han til.
Spanjolene elsker fotball og mat. Spanske medier generelt og aviser spesielt, domineres av fotball og matrelatert stoff. Blant hovedrolleinnehaverne finner vi to «nordmenn»: Martin Ødegård og norsk laks.
Det skrives mye, og svært positivt om Martin Ødegård og hans prestasjoner for Real Sociedad. Det skrives også mye om sjømat av god kvalitet, deriblant norsk laks.
Favoritt nummer en
Ikke bare liker spanjolene god sjømat, de spiser mye av den også. Faktisk er Spania det nest største sjømatmarkedet i Europa, bare slått av Frankrike som har 20 millioner flere innbyggere. I dette store markedet har norsk laks blitt sjømatfavoritt nummer en i løpet av få år. Men det nytter ikke å hvile på laurbærene.
Nye undersøkelser fra Norges sjømatråd viser at den norske laksen er blitt den mest foretrukne fisken i Spania både til hverdagsmiddag, helgemiddag og på restaurantbesøket.
På toppen av det hele viser fjorårets undersøkelse på spanske julevaner at norsk røykelaks er blitt spanjolenes fiskefavoritt til jul. Det betyr at laks på noen få år har gått fra å ligge på femte plass hva angår popularitet, til å være den klare favoritten til alle anledninger. Disse resultatene ble kanskje tidenes julegave til oss i Norge, all den tid sjømat er i ferd med å bli det viktigste vi skal leve av i fremtiden.
Butikkpakket sjømat
Men det koster å komme til toppen. Martin Ødegård har erobret spanske hjerter gjennom spansk fotball ved å være en sympatisk og ekte nordmann som trener knallhardt for å bli bedre – hver eneste dag. Norsk laks har erobret spanske ganer på samme måte.
Gjennom en årrekke har norske lakseaktører jobbet med å utvikle sterke relasjoner til dagligvarehandelen, de har utviklet take-away-segmentet for sushi i butikk og de har ledet an i utviklingen av ferdigpakket og butikkpakket sjømat.
Samtidig har Norges sjømatråd, i tett samarbeid med aktørene, gjennomført store laksekampanjer og hatt reklamemateriell i flere tusen butikker over hele Spania hvert år. Den norske laksen har dominert sjømatreklamene på tv, og kokker samt andre viktige talspersoner er blitt invitert til Norge for å oppleve produksjonen fra rogn til ferdig laks med egne øyne.
Hardt i toppen
Hardt og målrettet arbeid over tid har gitt resultater, både for norsk laks og for Ødegård. Før jul ble Ødegård rangert som La Ligas tredje beste spiller, og den norske lakseeksporten til Spania vokser betydelig både i mengde og verdi.
I 2018 ble det eksportert 65.000 tonn laks til Spania til en verdi av fire milliarder kroner. I fjor var tallene på nesten 72.000 tonn og 4,5 milliarder kroner. Ødegård spås en enda lysere fremtid, og alle tegn tyder på det samme for det norske laksesalget til Spania.
Men konkurransen er tøff, og man kan ikke ta fremtidig suksess for gitt, hverken i idrett eller forretningsliv. Spanske oppdrettere har kopiert den norske modellen og lansert sine egne kampanjer med medieinvesteringer som er dobbelt så høye som de norske, vegetarprodukter har en sterk vekst og innovasjonstakten og produktutviklingen øker både på vegetarsiden og hos sjømatkonkurrentene.
Nye måter å jobbe på
For å beholde posisjonen også i fremtiden betyr det enda hardere arbeid, og det betyr å finne nye måter å jobbe på.
For norsk laks kan det for eksempel innebære større synlighet gjennom reklame og PR, mer innovasjon og produktutvikling og bedre kunnskap om den spanske forbrukeren. Denne våren får Sjømatrådet derfor utarbeidet en studie som ser på den spanske fiskespiseren og spanjolenes handlevaner: Hvor og når kjøper de fisk, hvordan vil de ha fisken sin og hvorfor, hvilke produkter liker de best og hvorfor velger de som de gjør?
Resultatene fra studien vil gi oss verdifull informasjon som kan brukes for å spisse fremtidige kampanjer og produsere nye lakseprodukter tilpasset konsumentenes ønsker i enda større grad.
(Først publisert i IntraFish, mandag 03.02.2020)