Sjømatkonsumet i Norge er på vei ned. Hva mer enn markedsføring og kampanjer skal til for å snu denne trenden? Kan vekst i netthandel av matvarer gi et løft for sjømatsektoren?
Av Christopher Vonheim, kommunikasjonsrådgiver i Sjømatrådet. Denne kronikken ble først publisert i Fiskeribladet Fiskaren, onsdag 5. september.
I 2017 handlet 11,6 prosent av nordmenn mat på nett, og Kolonial er den største aktøren som hvert år tar nye markedsandeler. Selv om selskapet foreløpig kun tilbyr sine tjenester i Oslo-gryta og omegn, har de store planer for ekspansjon. For sjømatsektoren kan dette være en positiv utvikling, tall fra Kolonial.no viser nemlig at deres kunder handler tre ganger så mye fersk fisk som kunder i en vanlig dagligvarebutikk. Så hvorfor handler kunder ulikt på nett kontra i matbutikken?
Fra impulskjøp til langsiktig planlegging
Vi ender ofte opp med helt andre varer i handlekurven enn det vi har planlagt å ta med oss hjem fra butikken. Dette skyldes i stor grad hverdagsstresset og at man lar seg påvirke av kjedens egne kampanjer, hylleplassering og nudgingi butikken. Det er for eksempel svært få av oss som har planlagt å handle sjokoladen som ligger rett foran kassa, og de samme impulsene kan endre middagsretten man ender opp med. Finner man ikke umiddelbart det man tror man kan lage på 20 minutter hjemme når man er sulten, er veien kort til middagsfavorittene pizza, taco og enkle kjøttretter man allerede har i repertoaret sitt.
Dette er den store forskjellen mellom netthandel og kjøp i butikken. På nettet har man en annen ro, og handler i større grad det man virkelig har lyst på. For Kolonials del skjer 20 prosent av sjømatsalget gjennom at kundene får hjelp og inspirasjon til oppskrifter, hvor de kjøper alle ingredienser gjennom et klikk.
I tillegg kan netthandel sikre kundene høyere kvalitet på råvaren de kjøper. Kundene som handler på gode nettbutikker oppdager raskt at høy rullering og kortest mulig tid fra sjø til kjøkkenbenk gir den beste kvaliteten. Går du på en matbutikk har du liten kontroll på hvor lenge fiskefileten har vært i ferskvaredisken.
Globale trender er på vei til Norge
Så hva er status på netthandel ute i verden? Ifølge Sjømatrådet sine undersøkelser er det i dag en betydelig større gruppe som er positiv til å handle online, og denne trenden er i rask vekst. Videre fremgår det at forbrukere som allerede bruker online-kanaler for kjøp av matvarer, er mer positiv til å inkludere sjømat i handlekurven sin fremover. Sjømat har ofte hatt en høyere inngangsbarriere på nett enn tannbørster, dopapir og godteri, så det er positivt å se at forbrukerne i større grad er villige til å kjøpe sjømat online.
Store endringer i dagligvaremarkedet har gitt kunder flere kjøpsmuligheter. For Amazon har strategien vært å kombinere etablerte online-plattformer med fysiske butikker, som deres oppkjøp av Whole Foods. Kroger derimot, valgte å inngå et teknologisamarbeid med Ocado, som er en ekspert på matvarehandel på nett og logistikkløsninger fra Storbritannia.
I Kina ser vi samme tendens, men på en litt annen måte.New retailhandler om å forene det beste fra online og offline gjennom sømløse løsninger. Som begrep knyttes ofte new retail til Kinas største internettselskap, Alibaba. Deres visjon er å møte kundebehov og skape merverdi ved bruk av data og ny teknologi. Det handler om å sette den riktige varen foran den riktige konsumenten, til riktig tid, uansett kjøpssituasjon.
Netthandel i seg selv er ikke nok til å øke sjømatkonsumet betydelig
Selv om mye kan tyde på at netthandel kan være en driver til å øke konsumet av sjømat, er det ingen tvil om at dette alene ikke er nok. Vi er avhengig av å fortsette og øke kunnskapen om, og lysten til å spise sjømat. Vi må klare å gå fra typiske pliktmåltider, til måltider som man virkelig har lyst på, uavhengig av omega 3 og jod-innhold.
Dette passer netthandel som laksen passer i sushi. I butikken kan det være vanskelig å se for seg hvordan måltidet med fisk kommer til å se ut hjemme på middagsbordet. Men med attraktive oppskrifter på nett kan kundene fremover, med få klikk, få alle matvarene og oppskriften servert på døren. Dette er en mulighet norsk sjømatnæring og produsenter bør se nærmere på.