Frankrike og Storbritannia er trendsettere ikke bare når det gjelder musikk og mote, her ser man også de store endringene i matkultur og forbrukeradferd. Det vil kunne koste sjømatnæringen dyrt å ikke følge med.
Av Hans Frode Kielland Asmyhr, fiskeriutsending i Storbritannia og Maria Grimstad de Perlinghi, fiskeriutstending i Frankrike.
Matvarehandel på nett tar fortsatt ikke av i Norge, og utfordrer etter utfordrer bukker under. Aktører som 123levert.no, Marked.no og senest Brødboksen har måttet kaste inn håndklærne den siste tiden. I Europa er det en helt annen virkelighet. Her begynner dagligvarehandel på nett å bli normen for travle og moderne forbrukere. Som fiskeriutsendinger i Frankrike og Storbritannia, to av våre aller viktigste konsummarkeder for sjømat, frykter vi at sjømaten fra Norge vil tape terreng raskt dersom vi ikke i større grad posisjonerer oss mot moderne forbrukere og deres nye kjøpsvaner.
Franskmennene er i tet når det gjelder forbrukernes krav til utvalg og kvalitet, mens Storbritannia ligger an til å bli det nest største nettbutikkmarkedet for dagligvarer i løpet av 2020, kun slått av Kina. Endringene er ikke fremtidsspådommer, men realiteter.
Europa er det viktigste markedet for norsk sjømat, og i 2017 gikk hele 69 prosent av all norsk sjømateksport til europeiske land. Men skal norsk sjømat fortsette å styrke sin posisjon i Europa må vi for alvor begynne å ta innover oss de store endringene som skjer i dagligvaremarkedet.
Mens vi i går snakket om sushidisker i dagligvarebutikkene, ser vi i dag at den urbane europeeren mesker seg med ferske, sunne og lekre matretter til lunsj, bestilt fra en app og levert på døren 20 minutter senere. Samtidig planlegger han ukens middagsmeny på en nettbutikk-app og får alle varene sine levert på døren i løpet av 24 timer.
Høres dette ut som en drømmeverden? Langt ifra. Når en oppdager at man er tom for kaffe, tannkrem eller bleier, ja, da trykker man bare på en knapp, og vips, så er varen på vei. Dette er Amazons mye omtalte «dash»-knapp. Selv om det foreløpig er mest husholdningsartikler og tørrvarer som tilbys, er det bare et spørsmål om tid før sjømat også bestilles direkte fra kjøkkenet. Enten i form av dash-knapper eller via Google Home og Amazon Echo som er dine personlige assistenter som lar deg bestille nesten hva som helst ved hjelp av stemmen din.
Skal sjømat være en av pilarene i norsk økonomi for fremtiden er det ingen tvil om at det betaler seg å følge med på utviklingen i Europa, og ikke tro at disse nyvinningene kun er for spesielt interesserte.
Frankrike og Storbritannia er begge store lokomotiver som gir oss innsikt i hva morgendagens forbrukere vil kreve av oss. Og for sjømatnasjonen Norge vil det være essensielt å beherske dette landskapet så tidlig som mulig.
I mange herrens år har Norge fisket og produsert sjømat. Den siste tiden har man fått sving både på panneklar sjømat og sushi i Frankrike, mens britene i tillegg til sin kjærlighet til fish & chips, nå også har fått norsk laks som en av sine favoritter ved middagsbordet. Utfordringen er at utviklingen, spesielt på netthandel, går i et svimlende tempo. Som fiskeriutsendinger i Frankrike og Storbritannia ser vi nye løsninger dukke opp over natten. Dette betyr at vi er svært konkurranseutsatt dersom vi ikke reagerer og tilpasser oss. Vi må både utvikle produkter som er tilpasset kanalenes krav, og formidle god informasjon om produktene for å bygge tillit hos forbrukere som ikke lenger kan se eller ta på matvaren de kjøper.
Millioner av sjømatmåltider spises årlig i Frankrike og UK. Mesteparten nytes av forbrukere som elsker fisk og som er spesielt opptatt av kvalitet og opprinnelse. Fremover vil det bli viktigere å kommunisere det norske opphavet og kvaliteten på produktene til forbrukere, ikke bare ute i fysiske butikker, men også hjemme på kjøkkenet.
Tilbake til Amazons «dash»-knapp. Den er et viktig symbol på det som skjer i online-kanalene akkurat nå. Bekvemmelighet på sitt mest ekstreme. Knappen brukes i dag for umiddelbar bestilling av kjente og kjære merkevarer, og av forbrukere som ikke er av opptatt av prislappen. Forutsetningen for at det skal fungere er at forbruker har tillit til at produktet holder samme høye kvalitet, hver gang. For sjømat vil dette være et kritisk punkt.
Norge har et godt utgangspunkt for å hevde seg i dette kappløpet. Per i dag er norsk sjømat anerkjent som et bærekraftig produkt med høy kvalitet og gode helsefordeler.
Men online er øyeblikkets kanal og til og med de store kjedene kan sakke akterut når nye og lynraske løsninger svarer på forbrukernes behov for bekvemmelighet, kvalitet og informasjon.
Derfor må norsk sjømat på tross av vår gode posisjon i Europa være fremoverlente og innovative. Skal vi leve av norsk sjømat i fremtiden, må vi ikke bare forstå dagens teknologi, men også utnytte den til å oppfylle kundens ønske om en lettere og mer effektiv hverdag.